НАЙ-ЧЕТЕНИТЕ НОВИНИ ДО 19:52

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

Иван Пейчев, училищен психолог: Искаме г-жа Янка Такева да разбере ролята на училищния психолог в българското училище

Иван Пейчев, училищен психолог: Искаме г-жа Янка Такева да разбере ролята на училищния психолог в българското училище

17 Август 2017 | 13:14 | Агенция "Фокус"
Велико Търново. Училищни психолози поискаха председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева да се извини публично за своето изявление, в което изразява негативно мнение за тяхната работа. Те са изпратили писмо до синдикалния лидер, което вече е подкрепено от над 200 души от цялата страна. Това каза за Радио „Фокус“ – Велико Търново Иван Пейчев, който е училищен психолог на НУ „Цани Гинчев“ в Лясковец и един от авторите на писмото. Той съобщи, че писмото е подкрепено както от психолози от цялата страна, така и от директори на училища, учители и други педагогически специалисти. Искането на училищните психолози е Такева да се извини публично или да подаде оставка. „Оставката обаче не е решение на проблема. Решение на проблема е просто да се научим да работим заедно, т.е. г-жа Такева да осъзнава и подкрепя нашето място в образователната система, което е свързано с добруването на децата в училище. Ние един вид сме посредници в решаването на конфликтните ситуации, посредници сме в това да приучаваме колегите учители как по различен начин могат да разнообразяват подхода си и да го индивидуализират спрямо всяко дете“, заяви Иван Пейчев. Той добави, че желанието им е Янка Такева да разбере ролята на училищния психолог в българското училище. „Ние нямаме нищо против нея. Искаме просто да разбере нашата роля в училището, защото всеки е с някаква роля в него. Например директорът води целия учебно-възпитателен процес. Психологът го подпомага точно в политиките за детето. Учителите по предмети се занимават с учебните програми, които са утвърдени от МОН и постигането на държавно-образователни стандарти. Истинското приобщаващо училище ще се случи в момента, в който всеки е намерил своето място в системата“, каза още Иван Пейчев. Той посочи, че заедно с колегите си изготвят указания за работата на училищните психолози и на педагогическите съветници, с цел ясно разграничаване и дефиниране на техните роли в училище.
„Фокус“ припомня, че председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева преди няколко дни заяви, че психолозите в училище приемат децата като пациенти и че те не са успели да се справят с агресията.
Надежда КРЪСТЕВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Рени Велчева, психолог: Проблемът с детската агресия засяга цялото ни общество, децата в училище изразяват случващото се в него

Рени Велчева, психолог: Проблемът с детската агресия засяга цялото ни общество, децата в училище изразяват случващото се в него

15 Август 2017 | 17:18 | Агенция "Фокус"
София. Първо смятам, че проблемът е комплексен. Засяга цялото ни общество. Децата в училище изразяват това, което се случва в обществото. Това каза в интервю за Агенция „Фокус“ клиничният психолог (педагогически съветник) Рени Велчева за детската агресия в училищата. „Показват тези модели, които виждат отвън. Неслучайно има толкова случаи на тормоз и агресия в училище. Много е важно обаче как всички ние реагираме на този проблем. Агресията е част от човешката природа и е много важно тази енергия как я трансформираме и за какво я ползваме“, коментира Велчева. По думите й проблемът трябва първо да се погледне от тази гледна точка. „Второ, да се разгледа и от гледна точка на броя на учениците в училище. Защото, когато има една много голяма група от хора, деца и ученици, съсредоточени на малко пространство, това обикновено е ситуационен фактор, който отключва агресивни прояви. Затова според мен първо трябва да се види какъв е броят на учениците, как са разпределени в групите, колко ученици учат, на какви смени. След това да има повече психолози в училище, но не 1 психолог да е назначаван на 800-1000 ученици, а да бъде на 250-300, за да може този специалист, който трябва да е добре обучен и с осигурени добри условия на труд, да работи индивидуално и групово пълноценно с тези ученици“, допълни психологът. Според нея отделно трябва да има системна политика от страна на МОН – да има в обществото нетърпимост към проявите на насилие, да има повече превенция – дейности за предотвратяване на дадено негативно или вредно поведение, а не кризисна интервенция, когато се случи или поственция – третична превенция, действия за предотвратяване на вече случило се насилие, тормоз, противообществени или други негативни прояви. „Не казвам, че и сега не се прави, но наистина е много трудно за един специалист да направи „чудеса от храброст“. Трябва да са ангажирани и много други институции и цялото общество“, каза още Рени Велчева.
Люба АЛЕКСИЕВА

Пълния текст на интервюто четете по-късно в „Мнение”



Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Рени Велчева: Училищни психолози и педагогически съветници искат публично извинение от г-жа Янка Такева за думите й, че приемат децата като пациенти и не са се справили с агресията в училище

Рени Велчева: Училищни психолози и педагогически съветници искат публично извинение от г-жа Янка Такева за думите й, че приемат децата като пациенти и не са се справили с агресията в училище

14 Август 2017 | 21:14 | Агенция "Фокус"
София. Колеги искат извинение от г-жа Янка Такева за думите й, че психолозите приемат децата като пациенти и не са се справили с агресията в училище. Това коментира клиничният психолог (педагогически съветник) Рени Велчева във връзка с интервю на председателят на СБУ към КНСБ Янка Такева пред Агенция „Фокус“.

„Фокус“ припомня откъс от интервюто на г-жа Янка Такева:
Фокус: Какъв според Вас би бил ефектът от въвеждането на тестове за тригодишните деца в детските градини и какво според Вас би трябвало да включват те?
Янка Такева: …. Смятам, че психолози не трябва да правят този тест. Учителите в детските градини под формата на игра трябва да го правят. Психолозите в училище приемат децата като пациенти. Те затова в учебните заведения не са приети достатъчно добре. Психологът не може да осъзнае, че проблемите на децата са социално-педагогически. Психологическите, менталните проблеми и физическите си личат с просто око.
Фокус: Тогава как гледате на мярката за повече психолози в училищата за намаляване на агресията?
Янка Такева: Психолозите не можаха да се справят с този проблем и затова смятам, че в училищата трябва да има педагогически съветници, защото проблемът е социално-педагогически. Трябва да има социални работници.

*Цялото интервю с г-жа Янка Такева може да прочете тук

Ето и коментара на Рени Велчева: „Много колеги се възмутихме от това, което тя твърди за нас. По образование съм клиничен психолог, работя в основно училище като педагогически съветник. Член съм на СБУ. Голяма част от колегите са обединени около идеята г-жа Такева да се извини публично за това, което твърди в интервюто, което сте й взели“. „Тя не борави с основни понятия точно и коректно, не прави разлика между психолог, психиатър и психотерапевт. Според мен изобщо не е наясно какво правят психолозите в училище, какво правят педагогическите съветници в училище. Да, има проблем в момента с това, но не може всички психолози да бъдат сложени под един общ знаменател и да се говори така ангро за проблема с тормоза и агресията в училище, да се обвиняват психолозите, че не са се справили и приемат децата като пациенти. Тя това твърди в интервюто“, допълни Велчева.
По думите й психолозите в училище не работят само с децата. „Ние сме помагащи професионалисти и за да направим така, че да окажем подкрепа на едно дете, трябва да работим както със самите деца, така и с родителите и учителите. Детето не е само по себе си в тази система. Не само аз, но и много колеги сме дълбоко възмутени, потресени от това, което г-жа Такева твърди“, каза още Рени Велчева и допълни, че Янка Такева трябва най-малко да се извини на синдикалните си членове. „Наистина сме разочаровани от изказването й. Трябва да има реакция, това не може да остане така в пространството и да се вменяват такива нагласи в обществото за работата ни, от човек, който очевидно не я познава добре“, допълни тя. „Разбира се, че във всяко стадо има мърша, но има колеги, които съвестно си вършат работата – независимо дали са длъжност психолог или педагогически съветник. В момента тези две длъжности в училище се припокриват“, поясни още Велчева. „Не може психологът в училище да се държи отговорен за агресията и тормоза, защото това е комплексен проблем. Работим с много ученици едновременно, няма как да се обхванат всички, трябва да се промени политиката“, каза още тя. Велчева добави, че тя и колегите й не гледат на децата като пациенти. „Проблемът с агресията в училище първо е проблем на цялото обществото, след това в частност на МОН, училището, родителите и т.н.“, поясни тя. „Проблемът не е социално-педагогически. Проблемът с агресията и тормоза има много измерения, едно от които е да има повече психолози в училище, но истински и да им се създадат добри условия за труд и да се промени техният статут“, коментира Рени Велчева.
Мариела РУСЕВА

Очаквайте утре в секция „Мнение“ интервю с клиничния психолог (педагогически съветник) Рени Велчева.




Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Янка Такева, СБУ: Скрининг тестът за 3-годишните деца е с много неточности и трябва да се преработи

Янка Такева, СБУ: Скрининг тестът за 3-годишните деца е с много неточности и трябва да се преработи

13 Август 2017 | 14:55 | Агенция "Фокус"
София. Скрининг тестът за 3-годишните деца е с много неточности и трябва да се преработи. Това каза в интервю за Агенция „Фокус“ председателят на Синдиката на българските учители (СБУ) към КНСБ Янка Такева за въвеждането на тестове за 3-годишните деца в детските градини. „Аз го разгледах и има много неточности. Затова ще препоръчам на МОН хората, които са работили по тези тестове и по наръчника за това как учителите в детските градини да извършват този скринингов тест, да го преработят. Ще дам пример – нарисувани са няколко триъгълника, кръгчета и квадратчета. Въпросът е: „Познай кои фигури са еднакви“. По какво да ги познае? По цвят, по форма, по големина? Ако детето каже по цвят, ще познае. Ако каже по форма, пак ще познае. Ако каже по височина, също ще познае“, обясни Такева. По думите й няма конкретен въпрос, което може да обърка самото дете и съответно да се създаде предпоставка, че то не отговаря правилно на въпросите. „Да не говоря за наръчника, който е пълен с въпроси. Например: „Когато отидете на гости, Вашето дете стои ли до Вас или си играе около Вас, или тича около масата, на която сте седнали, или тича по стаите?“. След това няма измерими критерии какво показва това. Този въпрос какво показва? Има големи неточности. Аз разбирам, че по европейски програми съставителите са взели достатъчно пари, но да го направят така, че да бъде ясно, точно и измеримо“, допълни тя. Според Такева тестът трябва да бъде поднесен на детето под формата на игра от учителя. „Плюс това на три година и половина детето е още малко. Една голяма част от днешните деца, особено момчетата, проговарят на по-късна възраст – на 3 г. Ние на три години и половина ще им правим скрининг тест. Бабите и дядовците вкъщи са го направили – детето е посочило лампата, патето, Кума Лиса на картинката и т.н.“, добави още Янка Такева.
Люба АЛЕКСИЕВА

Пълния текст на интервюто четете по-късно в „Мнение”


Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Министър Красимир Вълчев: 16-годишният ученик, нападнал преподавател в учителска стая на 20 юни е наказан с преместване в друго училище

Министър Красимир Вълчев: 16-годишният ученик, нападнал преподавател в учителска стая на 20 юни е наказан с преместване в друго училище

28 Юли 2017 | 15:23 | Агенция "Фокус"
София. За съжаление инцидентът е факт. Повод за инцидента с Богомилка Николова е поставената слаба оценка. За постъпката е образувано досъдебно производство. Това каза министърът на образованието Красимир Вълчев по време на парламентарен контрол в отговор на въпрос, зададен от депутата от ДПС Джейхан Ибрямов относно физическа агресия и нацистки поздрав от страна на ученик към учител, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Проведени са разговори с класния ръководител, с пострадалата учителка, педагогическия съветник и са набелязани мерки за преодоляване на кризисните ситуации. На ученика е наложена санкция: „преместване в друго училище“ от следващата учебна година. Притеснителното е, че след като е имало индикации за агресивно поведение, не са задействани механизмите“, коментира Вълчев. Той уточни, че са инструктирали всички директори на образователни институции да работят вътрешните механизми за идентифициране на тези ученици с агресивно поведение за предприемане на своевременни действия.
В развитието на въпроса си Джейхан Ибрямов разказа конкретния случай, като обясни, че на 20 юни г-жа Николова – учител по етика и право в столичната гимназия по туризъм е била нападната и брутално ударена от 16-годишен ученик в учителската стая пред погледите на нейните колеги. Той допълни, че по думите на директора на училището в изявление пред медиите, няколко дни преди инцидента 16-годишният е бил малко неспокоен. „Направих проучване на случилото се и установих, че 4-5 дни преди нападението ученикът проявява агресия, рита кафе-машината в коридора на училището, вика и буйства в знак на несъгласие на поставената му слаба оценка. Нещо повече – връхлита да бие дежурният учител на училището. След среща и разговор с педагогическия съветник се констатира, че той е добре и го изпращат на практика по готварство“, разказа депутатът. По думите му дни по-късно при провеждане на разговор с ученика, един от родителите му, класния ръководител и педагогическия съветник, той отново е проявил изключителна агресия, бягал е от срещата, викайки: „Отивам да избия всички“. „Започва да удря по стените на училището, чупи една преградна стена и си прорязва ръката, след това нахлува в класната стая и виждайки г-жа Николова, я удря жестоко с крак, крещейки на ухото й: „Умри“. Грабва стол и отново посяга към нея, нанася удар по крака на г-жа Николова, както и по главата на друга учителка, като крещи: „Не искам да бъда толерантен“, поясни Ибрямов. По думите му след появата на районния инспектор ученикът е озаптен, но преди да му бъдат поставени белезници, излизайки от учителската стая, отправя нацистки поздрав.
В своя реплика Ибрямов посочи, че в учебното заведение има поне 6 пречупени кръста и свастики, изобразяващи хитлеризма. „Още 2016 г. са знаели за тези прояви на ученика и че той е членувал в „Skinheads” организации“, добави той.
Образователният министър в дуплика коментира, че става въпрос не просто за агресия, но и за увлечение към идеологии, които са осъдени.
Люба АЛЕКСИЕВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

МВР: 16-годишен е ученикът, ударил учителка в столично училище, жената е прегледана в болница

МВР: 16-годишен е ученикът, ударил учителка в столично училище, жената е прегледана в болница

20 Юни 2017 | 15:50 | Агенция "Фокус"
София. На 16, а не на 17 години е ученикът, ударил учителка в столично училище, жената е прегледана в болница. Това съобщиха от пресцентъра на МВР.
Днес, около 12.30 часа, в полицията бил получен сигнал за инцидент в столична професионална гимназия на бул. „Сливница”. По първоначални данни възпитаник на училището нахлул в учителската стая и нападнал една от учителките. Веднага на място са изпратени полицейски екип и спешна помощ.
16-годишният е отведен в полицията, където ще бъде разпитан в присъствието на родител и инспектор от Детска педагогическа стая. Пострадалата е откарана в болнично заведение, където е прегледана и освободена.
По случая е образувано досъдебно производство, материалите по които предстои да бъдат докладвани в прокуратурата.
Работата по изясняване на фактите и обстоятелствата около инцидента продължава.

Отвори в нов прозорец
прочети затвори

София: Полицията задържа 17-годишен ученик,  ударил учителката си

София: Полицията задържа 17-годишен ученик, ударил учителката си

20 Юни 2017 | 14:21 | Агенция "Фокус"
София. Задържан е 17-годишен ученик, който е ударил учителката си. Това съобщиха за Агенция „Фокус“ от пресцентъра на МВР. Инцидентът е станал в Софийска професионална гимназия по туризъм, а сигналът за него е подаден около 12.30 часа. На място веднага са се отзовали полицаи и младежът е задържан. Все още се изясняват обстоятелствата около случая.
Иван ЛАЗАРОВ
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

СНИМКА НА ДЕНЯ
Генерал Уесли Кларк. 23 октомври 2017 г.
Генерал Уесли Кларк. 23 октомври 2017 г.

ВИДЕО
Референдумът в Каталония доведе до стачки и полицейско насилие
Референдумът в Каталония доведе до стачки и полицейско насилие
Официалната страница Информационна Агенция Фокус във Facebook
Начало | Услуги | Архив | Партньори | Тарифи | Радио реклама | За нас | Общи условия | Кариери | Контакти |
© 2017 Информационна агенция ФОКУС Съдържанието на Информационна агенция ФОКУС и технологиите, използвани в интернет страницата, са под закрилата на Закона за авторското право и сродните му права. Всички текстови, аудио, видео, фотографски и графични изображения, публикувани в базата данни, са собственост на Информационна агенция ФОКУС, освен ако изрично е посочено друго. ПОЛЗВАТЕЛИТЕ и АБОНАТИТЕ се задължават да използват материали от информационната база данни съгласно Общите условия на Информационна агенция ФОКУС и действащото в Република България законодателство.