НАЙ-ЧЕТЕНИТЕ НОВИНИ ДО 12:16

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

Иван Пейчев, училищен психолог: Искаме г-жа Янка Такева да разбере ролята на училищния психолог в българското училище

Иван Пейчев, училищен психолог: Искаме г-жа Янка Такева да разбере ролята на училищния психолог в българското училище

17 Август 2017 | 13:14 | Агенция "Фокус"
Велико Търново. Училищни психолози поискаха председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева да се извини публично за своето изявление, в което изразява негативно мнение за тяхната работа. Те са изпратили писмо до синдикалния лидер, което вече е подкрепено от над 200 души от цялата страна. Това каза за Радио „Фокус“ – Велико Търново Иван Пейчев, който е училищен психолог на НУ „Цани Гинчев“ в Лясковец и един от авторите на писмото. Той съобщи, че писмото е подкрепено както от психолози от цялата страна, така и от директори на училища, учители и други педагогически специалисти. Искането на училищните психолози е Такева да се извини публично или да подаде оставка. „Оставката обаче не е решение на проблема. Решение на проблема е просто да се научим да работим заедно, т.е. г-жа Такева да осъзнава и подкрепя нашето място в образователната система, което е свързано с добруването на децата в училище. Ние един вид сме посредници в решаването на конфликтните ситуации, посредници сме в това да приучаваме колегите учители как по различен начин могат да разнообразяват подхода си и да го индивидуализират спрямо всяко дете“, заяви Иван Пейчев. Той добави, че желанието им е Янка Такева да разбере ролята на училищния психолог в българското училище. „Ние нямаме нищо против нея. Искаме просто да разбере нашата роля в училището, защото всеки е с някаква роля в него. Например директорът води целия учебно-възпитателен процес. Психологът го подпомага точно в политиките за детето. Учителите по предмети се занимават с учебните програми, които са утвърдени от МОН и постигането на държавно-образователни стандарти. Истинското приобщаващо училище ще се случи в момента, в който всеки е намерил своето място в системата“, каза още Иван Пейчев. Той посочи, че заедно с колегите си изготвят указания за работата на училищните психолози и на педагогическите съветници, с цел ясно разграничаване и дефиниране на техните роли в училище.
„Фокус“ припомня, че председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева преди няколко дни заяви, че психолозите в училище приемат децата като пациенти и че те не са успели да се справят с агресията.
Надежда КРЪСТЕВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Рени Велчева, психолог: Проблемът с детската агресия засяга цялото ни общество, децата в училище изразяват случващото се в него

Рени Велчева, психолог: Проблемът с детската агресия засяга цялото ни общество, децата в училище изразяват случващото се в него

15 Август 2017 | 17:18 | Агенция "Фокус"
София. Първо смятам, че проблемът е комплексен. Засяга цялото ни общество. Децата в училище изразяват това, което се случва в обществото. Това каза в интервю за Агенция „Фокус“ клиничният психолог (педагогически съветник) Рени Велчева за детската агресия в училищата. „Показват тези модели, които виждат отвън. Неслучайно има толкова случаи на тормоз и агресия в училище. Много е важно обаче как всички ние реагираме на този проблем. Агресията е част от човешката природа и е много важно тази енергия как я трансформираме и за какво я ползваме“, коментира Велчева. По думите й проблемът трябва първо да се погледне от тази гледна точка. „Второ, да се разгледа и от гледна точка на броя на учениците в училище. Защото, когато има една много голяма група от хора, деца и ученици, съсредоточени на малко пространство, това обикновено е ситуационен фактор, който отключва агресивни прояви. Затова според мен първо трябва да се види какъв е броят на учениците, как са разпределени в групите, колко ученици учат, на какви смени. След това да има повече психолози в училище, но не 1 психолог да е назначаван на 800-1000 ученици, а да бъде на 250-300, за да може този специалист, който трябва да е добре обучен и с осигурени добри условия на труд, да работи индивидуално и групово пълноценно с тези ученици“, допълни психологът. Според нея отделно трябва да има системна политика от страна на МОН – да има в обществото нетърпимост към проявите на насилие, да има повече превенция – дейности за предотвратяване на дадено негативно или вредно поведение, а не кризисна интервенция, когато се случи или поственция – третична превенция, действия за предотвратяване на вече случило се насилие, тормоз, противообществени или други негативни прояви. „Не казвам, че и сега не се прави, но наистина е много трудно за един специалист да направи „чудеса от храброст“. Трябва да са ангажирани и много други институции и цялото общество“, каза още Рени Велчева.
Люба АЛЕКСИЕВА

Пълния текст на интервюто четете по-късно в „Мнение”



Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Рени Велчева: Училищни психолози и педагогически съветници искат публично извинение от г-жа Янка Такева за думите й, че приемат децата като пациенти и не са се справили с агресията в училище

Рени Велчева: Училищни психолози и педагогически съветници искат публично извинение от г-жа Янка Такева за думите й, че приемат децата като пациенти и не са се справили с агресията в училище

14 Август 2017 | 21:14 | Агенция "Фокус"
София. Колеги искат извинение от г-жа Янка Такева за думите й, че психолозите приемат децата като пациенти и не са се справили с агресията в училище. Това коментира клиничният психолог (педагогически съветник) Рени Велчева във връзка с интервю на председателят на СБУ към КНСБ Янка Такева пред Агенция „Фокус“.

„Фокус“ припомня откъс от интервюто на г-жа Янка Такева:
Фокус: Какъв според Вас би бил ефектът от въвеждането на тестове за тригодишните деца в детските градини и какво според Вас би трябвало да включват те?
Янка Такева: …. Смятам, че психолози не трябва да правят този тест. Учителите в детските градини под формата на игра трябва да го правят. Психолозите в училище приемат децата като пациенти. Те затова в учебните заведения не са приети достатъчно добре. Психологът не може да осъзнае, че проблемите на децата са социално-педагогически. Психологическите, менталните проблеми и физическите си личат с просто око.
Фокус: Тогава как гледате на мярката за повече психолози в училищата за намаляване на агресията?
Янка Такева: Психолозите не можаха да се справят с този проблем и затова смятам, че в училищата трябва да има педагогически съветници, защото проблемът е социално-педагогически. Трябва да има социални работници.

*Цялото интервю с г-жа Янка Такева може да прочете тук

Ето и коментара на Рени Велчева: „Много колеги се възмутихме от това, което тя твърди за нас. По образование съм клиничен психолог, работя в основно училище като педагогически съветник. Член съм на СБУ. Голяма част от колегите са обединени около идеята г-жа Такева да се извини публично за това, което твърди в интервюто, което сте й взели“. „Тя не борави с основни понятия точно и коректно, не прави разлика между психолог, психиатър и психотерапевт. Според мен изобщо не е наясно какво правят психолозите в училище, какво правят педагогическите съветници в училище. Да, има проблем в момента с това, но не може всички психолози да бъдат сложени под един общ знаменател и да се говори така ангро за проблема с тормоза и агресията в училище, да се обвиняват психолозите, че не са се справили и приемат децата като пациенти. Тя това твърди в интервюто“, допълни Велчева.
По думите й психолозите в училище не работят само с децата. „Ние сме помагащи професионалисти и за да направим така, че да окажем подкрепа на едно дете, трябва да работим както със самите деца, така и с родителите и учителите. Детето не е само по себе си в тази система. Не само аз, но и много колеги сме дълбоко възмутени, потресени от това, което г-жа Такева твърди“, каза още Рени Велчева и допълни, че Янка Такева трябва най-малко да се извини на синдикалните си членове. „Наистина сме разочаровани от изказването й. Трябва да има реакция, това не може да остане така в пространството и да се вменяват такива нагласи в обществото за работата ни, от човек, който очевидно не я познава добре“, допълни тя. „Разбира се, че във всяко стадо има мърша, но има колеги, които съвестно си вършат работата – независимо дали са длъжност психолог или педагогически съветник. В момента тези две длъжности в училище се припокриват“, поясни още Велчева. „Не може психологът в училище да се държи отговорен за агресията и тормоза, защото това е комплексен проблем. Работим с много ученици едновременно, няма как да се обхванат всички, трябва да се промени политиката“, каза още тя. Велчева добави, че тя и колегите й не гледат на децата като пациенти. „Проблемът с агресията в училище първо е проблем на цялото обществото, след това в частност на МОН, училището, родителите и т.н.“, поясни тя. „Проблемът не е социално-педагогически. Проблемът с агресията и тормоза има много измерения, едно от които е да има повече психолози в училище, но истински и да им се създадат добри условия за труд и да се промени техният статут“, коментира Рени Велчева.
Мариела РУСЕВА

Очаквайте утре в секция „Мнение“ интервю с клиничния психолог (педагогически съветник) Рени Велчева.




Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Янка Такева, СБУ: Психолозите в училищата приемат децата като пациенти и не можаха да се справят с агресията там

Янка Такева, СБУ: Психолозите в училищата приемат децата като пациенти и не можаха да се справят с агресията там

13 Август 2017 | 14:24 | Агенция "Фокус"
София. Психолозите в училище приемат децата като пациенти. Това каза в интервю за Агенция „Фокус“ председателят на Синдиката на българските учители (СБУ) към КНСБ Янка Такева. „Те затова в учебните заведения не са приети достатъчно добре. Психологът не може да осъзнае, че проблемите на децата са социално-педагогически. Психологическите, менталните проблеми и физическите си личат с просто око“, заяви Такева.
Според нея психолозите не са могли да се справят с проблема, свързан с агресията в училищата. „Затова смятам, че в учебните заведения трябва да има педагогически съветници, защото проблемът е социално-педагогически. Трябва да има социални работници“, коментира още Янка Такева.
Люба АЛЕКСИЕВА

Пълния текст на интервюто четете по-късно в „Мнение”


Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Министър Красимир Вълчев: 16-годишният ученик, нападнал преподавател в учителска стая на 20 юни е наказан с преместване в друго училище

Министър Красимир Вълчев: 16-годишният ученик, нападнал преподавател в учителска стая на 20 юни е наказан с преместване в друго училище

28 Юли 2017 | 15:23 | Агенция "Фокус"
София. За съжаление инцидентът е факт. Повод за инцидента с Богомилка Николова е поставената слаба оценка. За постъпката е образувано досъдебно производство. Това каза министърът на образованието Красимир Вълчев по време на парламентарен контрол в отговор на въпрос, зададен от депутата от ДПС Джейхан Ибрямов относно физическа агресия и нацистки поздрав от страна на ученик към учител, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Проведени са разговори с класния ръководител, с пострадалата учителка, педагогическия съветник и са набелязани мерки за преодоляване на кризисните ситуации. На ученика е наложена санкция: „преместване в друго училище“ от следващата учебна година. Притеснителното е, че след като е имало индикации за агресивно поведение, не са задействани механизмите“, коментира Вълчев. Той уточни, че са инструктирали всички директори на образователни институции да работят вътрешните механизми за идентифициране на тези ученици с агресивно поведение за предприемане на своевременни действия.
В развитието на въпроса си Джейхан Ибрямов разказа конкретния случай, като обясни, че на 20 юни г-жа Николова – учител по етика и право в столичната гимназия по туризъм е била нападната и брутално ударена от 16-годишен ученик в учителската стая пред погледите на нейните колеги. Той допълни, че по думите на директора на училището в изявление пред медиите, няколко дни преди инцидента 16-годишният е бил малко неспокоен. „Направих проучване на случилото се и установих, че 4-5 дни преди нападението ученикът проявява агресия, рита кафе-машината в коридора на училището, вика и буйства в знак на несъгласие на поставената му слаба оценка. Нещо повече – връхлита да бие дежурният учител на училището. След среща и разговор с педагогическия съветник се констатира, че той е добре и го изпращат на практика по готварство“, разказа депутатът. По думите му дни по-късно при провеждане на разговор с ученика, един от родителите му, класния ръководител и педагогическия съветник, той отново е проявил изключителна агресия, бягал е от срещата, викайки: „Отивам да избия всички“. „Започва да удря по стените на училището, чупи една преградна стена и си прорязва ръката, след това нахлува в класната стая и виждайки г-жа Николова, я удря жестоко с крак, крещейки на ухото й: „Умри“. Грабва стол и отново посяга към нея, нанася удар по крака на г-жа Николова, както и по главата на друга учителка, като крещи: „Не искам да бъда толерантен“, поясни Ибрямов. По думите му след появата на районния инспектор ученикът е озаптен, но преди да му бъдат поставени белезници, излизайки от учителската стая, отправя нацистки поздрав.
В своя реплика Ибрямов посочи, че в учебното заведение има поне 6 пречупени кръста и свастики, изобразяващи хитлеризма. „Още 2016 г. са знаели за тези прояви на ученика и че той е членувал в „Skinheads” организации“, добави той.
Образователният министър в дуплика коментира, че става въпрос не просто за агресия, но и за увлечение към идеологии, които са осъдени.
Люба АЛЕКСИЕВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

МВР: 16-годишен е ученикът, ударил учителка в столично училище, жената е прегледана в болница

МВР: 16-годишен е ученикът, ударил учителка в столично училище, жената е прегледана в болница

20 Юни 2017 | 15:50 | Агенция "Фокус"
София. На 16, а не на 17 години е ученикът, ударил учителка в столично училище, жената е прегледана в болница. Това съобщиха от пресцентъра на МВР.
Днес, около 12.30 часа, в полицията бил получен сигнал за инцидент в столична професионална гимназия на бул. „Сливница”. По първоначални данни възпитаник на училището нахлул в учителската стая и нападнал една от учителките. Веднага на място са изпратени полицейски екип и спешна помощ.
16-годишният е отведен в полицията, където ще бъде разпитан в присъствието на родител и инспектор от Детска педагогическа стая. Пострадалата е откарана в болнично заведение, където е прегледана и освободена.
По случая е образувано досъдебно производство, материалите по които предстои да бъдат докладвани в прокуратурата.
Работата по изясняване на фактите и обстоятелствата около инцидента продължава.

Отвори в нов прозорец
прочети затвори

София: Полицията задържа 17-годишен ученик,  ударил учителката си

София: Полицията задържа 17-годишен ученик, ударил учителката си

20 Юни 2017 | 14:21 | Агенция "Фокус"
София. Задържан е 17-годишен ученик, който е ударил учителката си. Това съобщиха за Агенция „Фокус“ от пресцентъра на МВР. Инцидентът е станал в Софийска професионална гимназия по туризъм, а сигналът за него е подаден около 12.30 часа. На място веднага са се отзовали полицаи и младежът е задържан. Все още се изясняват обстоятелствата около случая.
Иван ЛАЗАРОВ
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

СНИМКА НА ДЕНЯ
Владимир Путин на посещение при руските военни в Сирия. 14 декември 2017 г.
Владимир Путин на посещение при руските военни в Сирия. 14 декември 2017 г.

ВИДЕО
Наводненията в Гърция взеха жертви
Наводненията в Гърция взеха жертви
Официалната страница Информационна Агенция Фокус във Facebook
Начало | Услуги | Архив | Партньори | Тарифи | Радио реклама | За нас | Общи условия | Кариери | Контакти |
© 2017 Информационна агенция ФОКУС Съдържанието на Информационна агенция ФОКУС и технологиите, използвани в интернет страницата, са под закрилата на Закона за авторското право и сродните му права. Всички текстови, аудио, видео, фотографски и графични изображения, публикувани в базата данни, са собственост на Информационна агенция ФОКУС, освен ако изрично е посочено друго. ПОЛЗВАТЕЛИТЕ и АБОНАТИТЕ се задължават да използват материали от информационната база данни съгласно Общите условия на Информационна агенция ФОКУС и действащото в Република България законодателство.