НАЙ-ЧЕТЕНИТЕ НОВИНИ ДО 00:42


СВЪРЗАНИ НОВИНИ

Евродепутатът Петър Курумбашев: Настроенията в Комисията по транспорт на ЕП не се обръщат в полза на българските превозвачи, въпреки усилията

Евродепутатът Петър Курумбашев: Настроенията в Комисията по транспорт на ЕП не се обръщат в полза на българските превозвачи, въпреки усилията

15 Май 2018 | 22:28 | Агенция "Фокус"
София. Въпреки усилията, настроенията в Комисията по транспорт на ЕП не се обръщат в полза на българските превозвачи. Това каза за вечерния блок „Това е България“ на Радио „Фокус“ Петър Курумбашев, евродепутат от Групата на прогресивния алианс на социалистите и демократите. Според него България трябва да използва позицията си на европредседател за успешното приключване на преговорите по пакет „Мобилност“ на ЕК. „Битката тук върви по няколко линии: първо непрекъснати предложения към нашите шофьори от западни фирми; второ – масирани хайки по паркингите у нас; и на трето място – този пакет „Мобилност““, обясни евродепутатът. „Целите са две – едната е нашите превозвачески фирми да фалират, за да бъдат взети на Запад нашите шофьори, а втората цел е другата част компаниите да се пререгистрират от Източна в Западна Европа и нашите фирми да започнат да изплащат осигуровки на техните здравни каси и пенсионни фондове, вместо на нашите. Тук е мястото българското правителство да заяви, че това за България е червена линия“, заяви Петър Курумбашев. Той окуражи българските превозвачи да протестират не у нас, а пред Европейската комисия и Европейския парламент, където се намира адресатът на възраженията им. Курумбашев бе категоричен, че макар казусът да изглежда без перспектива в полза на българските превозвачи, позициите им трябва да бъдат отстоявани до последно.
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Превозвачите излизат на протест на 17 май (ОБЗОР)

Превозвачите излизат на протест на 17 май (ОБЗОР)

15 Май 2018 | 21:32 | Агенция "Фокус"
София. Българските превозвачи ще излязат на мирен протест на 17 май – денят, когато се провежда Срещата на върха ЕС-Западни Балкани в столицата. Решението бе взето на Конференция с международно участие "Европейското бъдеще на транспорта в Централна и Източна Европа". Протестните действия целят да убедят западните лидери за размера на щетите в икономиката вследствие на готвените законодателни промени. Около 200 камиона и автобуси ще бъдат разположени в столицата, като се очаква да се включат по места и градовете Пловдив, Велико Търново, Враца, Видин, Русе, Благоевград, Сандански, Петрич и др.
От 10.00 до 17.00 часа автомобилно шествие на тежкотоварни камиони и автобуси ще премине по бул. „Цариградско шосе“ при отбивката към бул. "Брюксел" в лентите в посока София. При 4-ти км ще бъдат паркирани товарни автомобили, а след отбивката за кв. "Дървеница" до отбивката за бул."Ситняково" ще бъде наредена протестна колона от автобуси. От 13.00 ч. до 17.00 ч. ще бъде проведено протестно шествие със сборен пункт пл. "Македония", по маршрута от ул. "Алабин" към Съдебната палата, вдясно по бул. "Витоша" до парковото пространство пред НДК, където протестиращите ще държат речи.
На конференцията стана ясно, че премиерът Бойко Борисов е поел ангажимент новоразписаните промени по текстовете на пакета за мобилност, с приемане от страна на бранша в България, и с компромиси от страна на ЕК лично да бъдат предадени на френския президент Еманюел Макрон, за да може той да въздейства, ако има желание. Решението, което е било прието, е да бъде задължение на компанията работодател да осигури възможността на превозвача да се прибере вкъщи, да отседне в база на компанията, или да прекара почивката си на предвидено от него място. Друга тема, която се оказва проблемна и така разписана в пакета за мобилност не дава възможност за почивка в кабината на пътното превозно средство. На конференцията стана ясно, че това, което като текст ще бъде прието е, че желанието на българските превозвачи и МТИТС е правилата да бъдат такива каквито са в момента, докато не бъдат осигурени такива охраняеми паркинги в цяла Европа. Московски заяви, че не иска българските превозвачи да напуснат страната ни, принудени от Европейско законодателство. Той сподели, че подкрепата от всяка една институцията в държавата е безпрецедентна и вярва, че ще се намери справедливо и балансирано решение на тези проблеми. По думите му, ако това не стане, резултатът няма да е добър – ще се завишат разходите на всички граждани, нашия транспорт ще стане до голяма степен неконкурентен и нищо чудно нашите шофьори в един момент да се окажат във френски и белгийски фирми.
Темата стана повод и за поредни политически престрелки между ГЕРБ и БСП. Според БСП правителството е „проспало“ една година, за да вземе отношение по пакета за мобилност и да защити правата на българските превозвачи. ПГ на „БСП за България“ ще покани премиера Бойко Борисов в парламента да докладва за свършеното от кабинета в защита на превозвачите ни. От ГЕРБ отговориха, че българското правителство защитава превозвачите и от една година премиерът Борисов поставя въпроса с пакета за мобилност на всяка своя среща с всеки европейски лидер.
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Премиерът Бойко Борисов: Надявам се заради единството на ЕС да се направи компромис и да не се удря превозваческият бранш в България

Премиерът Бойко Борисов: Надявам се заради единството на ЕС да се направи компромис и да не се удря превозваческият бранш в България

15 Май 2018 | 20:26 | Агенция "Фокус"
София. Надявам се заради единството на ЕС, заради общата ни европейска политика, да не се правят такива изключения или да се направи компромис да не се удря един бранш, какъвто е превозваческият в България. Това каза на пресконференция министър-председателят Бойко Борисов след среща с премиера на Испания Мариано Рахой, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Многократни разговори са проведени. Големите държави с големите превозвачи с най-големите фирми в света просто искат да направят така, че да се намали конкуренцията, която има в наше лице. Най-лесният начин това да стане е като се поставят няколко на пръв поглед изглеждащи в полза и в името на шофьори – повече почивка в по-луксозни и удобни места и т.н.“, коментира Борисов. Според него, когато целият пакет се сложи на масата и когато на части са се разглеждали, по някои от тях са намирали съгласие, защото звучат логично. „Има ли някой против, че шофьорът, след като кара 1000 км или колкото е по закон, трябва да спре на охраняем паркинг, да има топла храна, напитки, баня, където да си почине и да продължи нататък? Кой здраво мислещ човек оттук ще каже „не, това не е така“. Само че детайлите след това променят цялата конфигурация. Той на хотел трябва да отиде, ако отиде – кой ще му пази ТИР-а? Застрахователят не поема за 1 млн. евро товар, ако някой го обере. С какво ще отиде до хотела и ще се върне? Колко ще му струва таксито, стаята? В България има много смели и безкомпромисни хора като нашия лидер на опозицията“, допълни Борисов.
„Надявам се заради единството на ЕС, заради общата ни европейска политика, да не се правят такива изключения или да се направи компромис да не се удря един бранш, какъвто е превозваческият в България. Не съм спрял, само не съм толкова гръмогласен, смел, брутален, който с пръст обяснява как ще разбие Германия, Франция и всички останали и ще ги изхвърли от ЕС, както много обичат да говорят. Много им пука какво ще кажат. Най-обичат някой да подскача. Оптимист съм, защото мисля, че по правилния начин, с такт, с диалог, се опитваме да свършим работа“, каза още българският премиер.
По думите му България е от държавите, спасили над 50 000 български евреи от нацизма и не е дала да се пролива кръв. „В същото време с Палестина сме в също толкова добри отношения. Стотици студенти и специалисти са завършили в България и работят там. Не може това да ни е безразлично. Това, което става в Близкия Изток, прегрупирането на сили, спирането на ядрената програма, Иран, Сирия, Ирак, Либия, Йемен, Афганистан, всичко идва после на нашите граници и после в Европа като проблеми. Италия е седмата икономика и антисистемни партии дойдоха на власт именно заради мигрантската криза, която доведоха точно тези войни“, добави още Борисов.
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Георги Георгиев, превозвач: Въвеждането на новите европейски изисквания за спедиция ще унищожи българските превозвачи

Георги Георгиев, превозвач: Въвеждането на новите европейски изисквания за спедиция ще унищожи българските превозвачи

15 Май 2018 | 19:24 | Агенция "Фокус"
Сливен. Въвеждането на новите европейски изисквания за спедиция на територията на ЕС ще ощети българските превозвачи и ще унищожи бизнеса на тези, които имат малко камиони. Това заяви пред Радио „Фокус“ – Сливен Георги Георгиев, собственик на транспортна фирма. „Целта е чрез търгове да стане преразпределение на спедиторските маршрути и да бъдат облагодетелствани по – силните страни в ЕС“, заяви Георгиев. По думите му голяма част от българските шофьори ще загубят работа си в България и ще се пренасочат към по – големите чужди фирми. Относно изискването за нощувка извън камиона при по – дълъг престой, Георгиев коментира, че се нарушават договорните условия на всички спедиторски фирми. Шофьорът няма право да оставя без надзор товарния автомобил, а още една причина е че, не навсякъде има паркинги с обособени хотели или мотели. Това ще доведе до оскъпяване на услугите за превоз, и това ще изведе от пазара, много български фирми, счита още превозвачът. Според Георгиев, сливенските превозвачи изцяло подкрепят недоволството на своите колеги, но няма да протестират ефективно, тъй като не могат да си го позволят икономически.
Людмила ЙОРГОВА

Отвори в нов прозорец
прочети затвори

МТИТС: България ще продължи да защитава последователната си позиция за защита на интересите на транспортните ни компании по пакета „Мобилност“

МТИТС: България ще продължи да защитава последователната си позиция за защита на интересите на транспортните ни компании по пакета „Мобилност“

15 Май 2018 | 18:28 | Агенция "Фокус"
София. Във връзка с твърдения, че страната ни не е защитавала правата на българските превозвачи при обсъжданията на пакета „Мобилност“, сме длъжни в интерес на истината да представим кратка хронология на процеса по пакета "Мобилност" досега. На 31 май 2017 г. Европейската комисия представи на всички държави – членки Пакет за мобилност 1. Българската страна незабавно изрази своята ясна, категорична и недвусмислена позиция, която беше одобрена от Министерския съвет по предложение на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Това съобщиха от пресцентъра на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Позицията на България беше представена по време на заседанието на Съвета на министрите по транспорт в Люксембург на 8 юни 2017 г., където беше изразено мнението, че предвидените разпоредби относно прилагането на директивата за командироване на работници на международния транспорт е мярка, която създава неравнопоставеност за транспортните оператори относно достъпа до Единния европейски пазар. Предвидените изменения относно каботажните дейности нямат добавена стойност и са в разрез със заложените цели в Бялата книга за транспорта. Налице е липса на цялостна визия и хоризонтален подход относно предвидените разпоредби за място на ползване на седмичната почивка, защото това ще доведе до финансови загуби за сектора, поради липсата на достатъчен брой обезопасени паркинги по трансевропейската транспортна мрежа. Тази позиция е изразена още преди България да поеме председателството на Съвета на Европейския съюз и е следвана и защитавана на всички следващи Съвети, като категорично ще продължи да бъде отстоявана и защитавана и занапред. На Съвета на министрите в Брюксел на 5 декември 2017 г. няма промяна в изразената от българската държава позиция, като отново се подчертава, че пакетът за мобилност следва да се основава на справедливи решения, които отчитат необходимостта от упражняването на основната свобода за предоставяне на услуги. На същия Съвет са проведени и двустранни срещи с министрите на Германия, Швеция, Франция, Великобритания и Естония, на които отново категорично е заявена българската позиция за защита на интересите на българските транспортни оператори. Среща бе проведена и с комисаря по транспорт Виолета Булц. В рамковата позиция за досието, свързано с директивата за командироване на работници на международния транспорт, като „червена линия“ (такава, която не можем да прескочим) изрично е посочено, че България не желае налагането на рестриктивен режим относно ползването на седмична почивка от водачите. По аналогичен начин са заложени „червени линии“ и за другите текстове, които засягат директивата за командироването и могат да поставят българските транспортни предприятия в изключително неблагоприятно положение. На 27 юни 2017 г. Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията организира среща в Европейския парламент с участието на българските евродепутати от всички политически сили. Там отново беше потвърдена българската позиция. Приоритетите на българското председателство на Съвета на Европейския съюз през 2018 г. в областта на транспорта, информационните технологии и съобщенията бяха представени от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията на редовно заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения в Народното събрание на 11 октомври 2017 г. В изказването си пред постоянната комисия в Народното събрание министър Московски отново ясно и категорично е изразил българската позиция – „четиринадесет държави сме заявили категорично, че няма да го пуснем“ (предложенията по първия автомобилен пакет в частта им за защита интересите на българските транспортни оператори). Това са само част от документите, които доказват последователната позиция на нашата държава за защита на интересите на българските транспортни компании. Българската страна никога не е изразявала или защитавала теза за включване в приложното поле на законодателството от първия автомобилен пакет на текстове, които да създадат и най-малката възможност за това, българският транспортен сектор да бъде поставен в неравностойно положение. Напротив, винаги е отделяно и обръщано специално внимание и са предприемани действия за преодоляване на фрагментирането, протекционизма и прекомерната бюрокрация на пазара на Европейския съюз. Припомняме, че още през декември 2015 г. по време на заседание на Съвета на Европейския съюз по транспорт, телекомуникации и енергетика – формат „Транспорт“, което се проведе в Брюксел, министър Ивайло Московски защити правата на българските превозвачи пред транспортните министри на ЕС, по отношение на рестриктивни практики, въведени от някои от държавите в ЕС. Тези практики бяха свързани с ограничения за използването на нормалната седмична почивка в кабината на превозното средство и изисквания за заплащането на водачите, съобразено с държавата през която преминават. При изготвянето на Пакета за мобилност 1 тези дискриминационни практики бяха заложени като изискване за всички държави.
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Евродепутатът Андрей Новаков: Вече щеше да има сделка по пакета „Мобилност“ в ущърб на България, ако не бяха усилията на премиера Бойко Борисов

Евродепутатът Андрей Новаков: Вече щеше да има сделка по пакета „Мобилност“ в ущърб на България, ако не бяха усилията на премиера Бойко Борисов

15 Май 2018 | 18:15 | Агенция "Фокус"
София. Ако не бяха усилията персонално на премиера Бойко Борисов и на министър Ивайло Московски вече щеше да има сделка по това досие и щеше да е в ущърб на България. Това каза за Агенция „Фокус“ евродепутатът от ГЕРБ/ЕНП Андрей Новаков по повод промените в пакета „Мобилност“ на ЕК срещу които протестират българските превозвачи. „Това, което се прави, е подвиг. Не е лесно да се опълчиш на сдружение от държави като Германия, Франция, Италия, Австрия и Испания, и въпреки това да имаме такъв успех“, изтъкна той. „Длъжен съм да подчертая, че през последната 1 година имаше координирани усилия, видя се личният ангажимент на премиера Бойко Борисов, усилията на министър Ивайло Московски“, посочи евродепутатът. „Отказвам да повярвам, че в този му вид пакетът „Мобилност“ ще бъде приет. Най-вече, защото в него има изключително недомислени норми“, коментира Андрей Новаков. „Няма орган, който да контролира дали един шофьор на всеки 3 седмици се е прибрал в дома. Никой не може да даде дефиниция за дом. Това противоречи с дълъг списък от регламенти, гарантиращи свободното придвижване“, заяви той. „Едно от предложенията за 72 часа, след които да бъде прилагана Директивата за командировани работници също е неприложимо. В големи държави като Германия и Франция е невъзможно да достигнеш до адрес, да излезеш за 72 часа, особено когато има ограничение за движение“, поясни евродепутатът. „Преборихме се за това договорите на самите шофьори да не бъдат превеждани на повече от 20 езика и да бъдат носени в кабината. Това е почти сигурно, че ще отпадне“, каза още Андрей Новаков.
Биляна ИВАНОВА

Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Евродепутатът Андрей Новаков: Беше направено всичко възможно за защитата на българския интерес по пакета „Мобилност“- остава малко до пълен успех

Евродепутатът Андрей Новаков: Беше направено всичко възможно за защитата на българския интерес по пакета „Мобилност“- остава малко до пълен успех

15 Май 2018 | 18:11 | Агенция "Фокус"
София. Искам да уверя всички, които попадат в обхвата на този бъдещ пакет „Мобилност“, че към момента не само, че всичко възможно беше направено, за да бъде защитен техният интерес, но дори и отвъд това. Това каза за Агенция „Фокус“ евродепутатът от ГЕРБ/ЕНП Андрей Новаков по повод промените в пакета „Мобилност“ на ЕК, срещу които протестират българските превозвачи. „Няма да спрем дотук, продължаваме в тази посока. Считам, че съвсем скоро ще имаме резултати“, изтъкна той. „Имаме прогрес, остава малко, така че да достигнем до пълен успех“, заяви Андрей Новаков. „Успях да направя всичко възможно да защитим българския интерес в ЕП“, посочи евродепутатът. „По важни за България червени линии, които не биваше да допускаме да бъдат преминати, през февруари успях да внеса поправки за изменение и допълнение в пакета „Мобилност“, обясни Андрей Новаков. „Имаме време до 24 май, когато Комисията по транспорт ще гласува това досие, да наложим, колкото се може повече от тези схващания“, допълни той. „Много пъти имахме срещи с превозвачите, въпреки, че има повече от 100 съюза и сдружения, успяхме да съберем и да обобщим позициите им. Разговарях и с еврокомисаря Виолета Булц няколко пъти по темата“, каза още евродепутатът.
Биляна ИВАНОВА

Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Тома Биков, ГЕРБ: От една година премиерът Борисов поставя въпроса с пакета за мобилност на всяка своя среща с европейски лидер

Тома Биков, ГЕРБ: От една година премиерът Борисов поставя въпроса с пакета за мобилност на всяка своя среща с европейски лидер

15 Май 2018 | 16:45 | Агенция "Фокус"
София. От една година премиерът Борисов поставя въпроса с пакета за мобилност на всяка своя среща с всеки европейски лидер. Това каза народният представител от ПГ не ГЕРБ Тома Биков по време на пресконференция в централата на партията във връзка европейския пакет на мобилност и изразеното недоволство срещу него от транспортния бранш, предаде репортер на Агенция „Фокус”.
Във връзка с обвиненията на БСП, че правителството не защитава интересите на българските превозвачи, Биков коментира: „Днешната конференция на БСП е един последен опит да се хвърли сянка върху Българското европредседателство. От четири-пет месеца това е основната и единствена цел на БСП”.
„Това председателство не е на ГЕРБ, то е на България и е много успешно. То е дори по-успешно, отколкото ние самите сме очаквали”, допълни още той.
Биков припомни, че президентът Румен Радев вече два пъти се е срещал с френския си колега Емануел Макрон и попита дали на срещите им въпросът е бил повдиган и ако не е – защо. „И премиерът имаше срещи с Макрон и винаги е поставял този въпрос”, подчерта Биков.
На въпрос относно поисканото от БСП изслушване на премиера Бойко Борисов в утрешното заседание на парламента по темата, Биков отговори: „Викане на премиера е парламента в деня, в който в София пристигат всички европейски лидери, плюс лидерите на Западните Балкани, които се събират за първи път в този формат, е потвърждение на казаното. БСП не ги интересува какво ще им каже премиерът, интересува ги да събарят държавата”.
Иван ЛАЗАРОВ
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Станислав Иванов, ГЕРБ: Българското правителство защитава превозвачите

Станислав Иванов, ГЕРБ: Българското правителство защитава превозвачите

15 Май 2018 | 16:29 | Агенция "Фокус"
София. Българското правителство защитава българските превозвачи. Това каза народният представител от ПГ не ГЕРБ Станислав Иванов по време на пресконференция в централата на партията във връзка европейския пакет на мобилност и изразеното недоволство срещу него от транспортния бранш, предаде репортер на Агенция „Фокус”.
Във връзка днешната пресконференция на БСП, в която те обвиниха правителството, че е „проспало” последната една година, за да вземе отношение по проблемите на превозвачите, Иванов коментира: „Корнелия Нинова не си ли говори с нейните евродепутати? Знае ли какво се обсъжда в българския парламент? Знае ли какви са действията на правителството? Г-н Петър Курумбашев, в свое изказване миналата седмица, потвърди, че всички партии в Европейския парламент и Българския парламент са зад исканията на превозвачите. От друга страна г-н Курумбашев се е подписал лично под декларация на всички евродепутати в подкрепа на българското правителство и българските превозвачи”.
Станислав Иванов отново потвърди, че правителството е заело позиция в полза на българските превозвачи и подчерта: „Миналата година евродепутатът Андрей Новаков, заедно с транспортния министър Московски са провели среща и са поставили червени линии, които българското правителство не може да премине. Тези червени линии до ден днешен се отстояват”, обясни народният представител и допълни, че те са свързани с командироването на превозвачите, почивките в кабините на камионите и др.
Иван ЛАЗАРОВ
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Министър Ивайло Московски: Не искаме българските превозвачи да напуснат страната ни, принудени от европейско законодателство

Министър Ивайло Московски: Не искаме българските превозвачи да напуснат страната ни, принудени от европейско законодателство

15 Май 2018 | 14:50 | Агенция "Фокус"
София. Не искаме българските превозвачи да напуснат страната ни, принудени от Европейско законодателство. Това каза министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски по време на конференция с международно участие на тема: „Европейското бъдеще на транспорта от Централна и Източна Европа“, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Друга тема, която е чувствителна е – след кой ден да започват да текат командировъчни спрямо държавата в която се намирате. Тук намираме дефицит в решението на Комисията. Липсва механизъм за проверка на това нещо. Ако една българска компания за предходен месец има задължения да изплаща Х командировъчни за някоя държава, която е била повече от определените дни, няма проблем тя да бъде проверена от съответен Европейски орган“, каза още Московски. „Как обаче ще бъде проверена една Иранска или Турска фирма? Не лъжем ли като казваме, че важи за всички. Кое е социалното, кое е справедливото? Ако важи за всички, трябва да има механизъм, по който да се контролират всички. Това, което устройва нашите превозвачи относно командировъчните са 7 или 9 дни в месеца, но задължително последователни. Нашето желание беше да са 7 последователни дни“, допълни още той. „Безпрецедентна е подкрепата от всяка една институцията в държавата. Вярваме, че ще се намери справедливо и балансирано решение на тези проблеми, тъй като ако това не стане, знаем, че резултатът няма да е добър – ще се завишат разходите на всички нас, ще стане до голяма степен неконкурентен нашият транспорт и нищо чудно нашите шофьори в един момент да се окажат във френски и белгийски фирми“, каза още министър Московски.
Цветелин ДИМИТРОВ
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Министър Ивайло Московски: Премиерът Бойко Борисов пое ангажимент приетите от бранша в България текстове лично да бъдат предадени на президента Еманюел Макрон

Министър Ивайло Московски: Премиерът Бойко Борисов пое ангажимент приетите от бранша в България текстове лично да бъдат предадени на президента Еманюел Макрон

15 Май 2018 | 14:41 | Агенция "Фокус"
София. Премиерът Бойко Борисов пое ангажимент така разписани текстовете с приемане от страна на бранша в България, с компромиси от страна на ЕК лично да бъдат предадени на президента Еманюел Макрон, за да може той да въздейства, ако има желание. Това каза министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски по време на конференция с международно участие на тема: „Европейското бъдеще на транспорта от Централна и Източна Европа“, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Решението, което приехме – да бъде задължение на компанията да осигури възможността на превозвача да се прибере вкъщи или да отиде в база на компанията, където той да отседне. Как ще се докаже предложението към водача – декларация от компанията, която водача би могъл да предостави, но негово право е да избере дали да го направи“, каза още Московски. „Втората тема, която е проблемна и така разписана в пакета за мобилност, не дава възможност за почивка в кабината на пътното превозно средство. Говорим за седмичната почивка, не за кратката. Текстът, който те предлагат е – може да бъде направена почивката в кабината, но на специални за това места – охраняеми паркинги. Но не е намерено решение от другата гледна точка, която касае сигурността. Всички вие знаете, че в застрахователните полици, ако има щета на товара и пътното превозно средство плащат, ако водачът не е бил място. Решение по тази тема няма“, допълни още той. „Ако е на безстопанствено място – тогава нямате право да стоите в кабината и да почивате, но ако сте на паркомясто и там има охрана и осветление, тогава може да си почивате в кабината. В това няма голяма логика. Това, което като текст ще бъде прието е, че нашето желание е правилата да бъдат такива каквито са в момента, докато не бъдат осигурени такива паркинги в цяла Европа. Европейската комисия ще съфинансира или изцяло финансира създаването на тези паркинги, като след това ще бъдат предоставени за частно управление. Хубаво е, че има политика да се създадат необходимите условия, в които водачите да не бъдат санкционирани. Този текст трудно ще бъде приет, но това е нашето желание. Докато няма такива условия няма как да задължаваш някого да спазва тези правила“, каза още министър Ивайло Московски.
Цветелин ДИМИТРОВ
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Георги Петърнейчев, АЕБТРИ: Обсъждането на новите предложения в пакета „Мобилност“ на ЕК не променя плановете за протест в четвъртък

Георги Петърнейчев, АЕБТРИ: Обсъждането на новите предложения в пакета „Мобилност“ на ЕК не променя плановете за протест в четвъртък

15 Май 2018 | 14:33 | Агенция "Фокус"
София. Застраховката на тежкотоварните автомобили, в случай на инцидент, се изплаща само ако шофьорът е бил на борда. Това каза в интервю за Радио „Фокус“ Георги Петърнейчев, председател на Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътищата, по повод промените в пакета “Мобилност“ на ЕК, с които превозвачите се задължават да прекарват почивката си в хотел. „Oтсъствието на шофьора от неговия автомобил крие рискове и от укриване на бежанци в корпуса на превозното средство“, обясни Петърнейчев. По думите му днес ще бъдат обсъдени новите предложения в т.нар. „пакет за мобилност“, което обаче не променя плановете за протест в четвъртък. „По отношение на превозвачите няма никакво съмнение за разколебаване. Ако има някой разколебан, то той не знае какво го очаква. По отношение на правителството и на парламента, видяхте, че се обединиха и нямам никакви съмнения, че ще бъдем подкрепени. Но смятам, че вече е твърде късно – тази подкрепа трябваше много по-рано да започне.“ Георги Петърнейчев допълни, че промените в пакет „ Мобилност“ са разглеждане в европарламента още преди година. Причината да няма по-ранни действия на превозвачите се дължи на информационното затъмнение около темата, каза още той.
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Министър Ивайло Московски: Най-хубавото, което можеше да се случи, е всички засегнати държави да имаме една позиция по пакета за мобилност

Министър Ивайло Московски: Най-хубавото, което можеше да се случи, е всички засегнати държави да имаме една позиция по пакета за мобилност

15 Май 2018 | 14:26 | Агенция "Фокус"
София. Най-хубавото, което можеше да се случи, е всички засегнати държави да имаме една позиция по пакета за мобилност. Това каза министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски по време на конференция с международно участие на тема: „Европейското бъдеще на транспорта от Централна и Източна Европа“, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „За съжаление, в момента нямаме такава. Аз проведох срещи с колегите министри от Полша, Чехия, Румъния. Индивидуалният подход, който се прилага по всички текстове ще реши проблемите на всяка държава по някакъв начин, но пак настоявам, че трябва да има принципен подход“, каза още той. „Моля, ако е възможно, колегите от Полша и Унгария да проведат разговор в правителствата и ресорните министри и да окажат влияние, за да застанем на една позиция. С колегите вчера работихме по отделните текстове. Става въпрос за пакет за мобилност, в който са засегнати правата на шофьорите за по-добри условия на труд – съответно да им бъде намалена административна тежест“, каза още министър Московски. „Когато човек вникне в детайли и започне да чете текстовете, накрая стига до убеждението, че желанието като основен мотив за по-добри условия за труд е всъщност на последно място. Облечена е скрита политика, рестриктивно насочена към всички вас в хубавите думи „водачът да получи по-добри условия на труд“. Нашата теза е, че се прави законодателство по обратен път без да се направи оценка на въздействието и резултатите от този закон. Нашият проблем е, че нямаме обща принципна позиция с колегите от Западна Европа, които са близки до пазара“, допълни още транспортния министър.
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

ПГ на „БСП за България“ ще покани премиера Бойко Борисов  в парламента да докладва за свършеното от кабинета в защита на превозвачите ни

ПГ на „БСП за България“ ще покани премиера Бойко Борисов в парламента да докладва за свършеното от кабинета в защита на превозвачите ни

15 Май 2018 | 14:17 | Агенция "Фокус"
София. ПГ на „БСП за България“ ще покани премиера Бойко Борисов в парламента да докладва за свършеното от кабинета в защита на превозвачите ни. Това каза заместник-председателят на ПГ на „БСП за България“ Георги Свиленски по време на пресконференция след заседание на Изпълнителното бюро на партията, предаде репортер на Агенция „Фокус“. Зам.-председателят на групата заяви, че премиерът ще бъде поканен още в 9.00 часа в утрешното пленарно заседание. Той отчете, че българските превозвачи са били предадени през изминалата една година от българското правителство. „Никъде освен на срещите с тях по хотели и сбирки не са намирали съпричастност в българското правителство. Тук в България си говорим едно, на срещата с Макрон в Евксиноград се говори едно, но там, където трябва да бъдат защитавани българските интереси, мълчат“, каза Свиленски. Той припомни, че миналият петък Народното събрание е приело позиция, с която задължава българското правителство да вземе решение и да каже какво защитава от всичките искания на превозвачите. „Министър-председателят се задейства, срещна се с комисар по транспорт“, каза Свиленски и обърна внимание, че до вчера кабинетът не е имал предложения, позиция, не е казал какво иска. „От днес нататък, когато остават десетина дни, правителството трябва да представи своите предложения. Те няма как да бъдат разгледани и гласувани. Трябва да стане ясно на българските превозвачи, които вчера започнаха да му благодарят, че те са предадени от собствения си министър и министър-председателя“, посочи Свиленски.
Деница КИТАНОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Министър Ивайло Московски: Виждаме сериозен дефицит в подготвените от ЕС пакети за мобилност

Министър Ивайло Московски: Виждаме сериозен дефицит в подготвените от ЕС пакети за мобилност

15 Май 2018 | 14:14 | Агенция "Фокус"
София. Виждаме сериозен дефицит в подготвените от ЕС пакети за мобилност. Това каза министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски по време на конференция с международно участие на тема: „Европейското бъдеще на транспорта от Централна и Източна Европа“, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Даваме си ясно сметка като правителство и аз лично като ресорен министър за значимостта на сектора. Той определя значителен процент от БВП на страната. Ако добавим и около 100 000 пряко заети е изключително голяма отговорност да се взимат решения и за това винаги сме се опитвали да го правим съвместно с вас, да отстояваме максимално вашия интерес и общата полза за обществото. Това, което се случва последните месеци е точно обратното – виждаме сериозен дефицит в подготвените пакети за мобилност. От първото заседание на работна група по тези въпроси нашата позиция винаги е била максимално съгласувана с превозвачите“, допълни още той. „Миналата година се предложи в социалното законодателство на ЕС така познатия закон „Макрон“. Взе се решение транспорта да бъде изваден от този социален пакет. Започна подготовката на пакетите за мобилност от страна на Европейската Комисия. За голямо съжаление нещата не се промениха. В така разписаните правила, в конкретния случай, откриваме сериозни дефицити и доста раздалечени позиции относно тези правила. От една страна са държавите от Централна и Източна Европа, от друга, държавите от Западна Европа“, каза още министър Московски. „Убедени сме, че трябва да има консенсусно решение, когато такива правила се предлагат. За нас е неприемливо на базата на желанието на 3 или 4 Западни държави силово да се предлагат мерки в законодателството, които изглеждат рестриктивни за вас и колегите ви от Централна и Източна Европа. Това са принципни решения, които ако днес ощетяват най много Българи и Румъния и ако не намерят принципна подкрепа утре могат да се обърнат в обратната посока“, каза още транспортния министър.
Цветелин ДИМИТРОВ
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Георги Свиленски, БСП: Правителството проспа една година да вземе отношение по пакета за мобилност и да защити правата на българските превозвачи

Георги Свиленски, БСП: Правителството проспа една година да вземе отношение по пакета за мобилност и да защити правата на българските превозвачи

15 Май 2018 | 14:08 | Агенция "Фокус"
София. Правителството проспа една година да вземе отношение по пакета за мобилност и да защити правата на българските превозвачи. Това каза заместник-председателят на ПГ на „БСП за България“ Георги Свиленски по време на пресконференция след заседание на Изпълнителното бюро на партията, предаде репортер на Агенция „Фокус“. Той поясни, че поводът за пресконференцията са обсъжданията на пакета за мобилност на предстоящата среща на върха, както и ситуацията около тази тема. „Председатели сме на Съвета на ЕС и не можем да защитим нашите национални интереси. Този проблем - приемането на пакет мобилност ще засегне около 70 хил. български превозни средства и над 190 хил. шофьори. Ако бъде приет този пакет в този вид, тези хора остават без работа и съответно техните семейства. Няма да изчислявам това колко би струвало на българската държава“, заяви Свиленски. Той посочи, че БСП няма как да бъде виновна, че правителството е проспало една година да вземе отношение по пакета за мобилност и правата на българските превозвачи. „В негов стил и той намери виновник и това са Чърчил и Рузвелт, че навремето така са разпределили България, в която влиянието да бъде друго. Освен, че са му виновни те, ще изкараме фактите – българските превозвачи да знаят кой предаде техните интереси“, заяви Свиленски и представи документи. „Правителството през месец ноември взема решение относно Съвета по транспорт и участието на нашият министър на транспорта, заместник-министъра как да се гласува“, каза той. Зам.-председателят на ПГ на „БСП за България“ посочи, че в тази позиция пише, че българската страна благодари на Естонското председателство за положените усилия по напредъка на предложението и подкрепя доклада за автомобилен пакет.
Деница КИТАНОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Ангел Траков, Съюз на международните превозвачи: Решенията, които предстои да вземе Европейският парламент ще предначертаят съдбата на международния транспорт

Ангел Траков, Съюз на международните превозвачи: Решенията, които предстои да вземе Европейският парламент ще предначертаят съдбата на международния транспорт

15 Май 2018 | 14:04 | Агенция "Фокус"
София. Решенията, които предстои да вземе Европейският парламент ще предначертаят съдбата на автомобилният международен транспорт в страните членки. Това каза Ангел Траков, председател на УС на Съюз на международните превозвачи по време на конференция с международно участие на тема: „Европейското бъдеще на транспорта от Централна и Източна Европа“, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Организираме този форум в навечерието на престоящи важни решения на ЕС. Решения, пряко свързани с бъдещето на нашия бранш. Това съвпада с времето, когато България оглавява Председателството на Съвета на ЕС. Предвиждат се промени, които коренно ще изменят картата на международните автомобилни превози по сценарии, който не е равнопоставен за всички държави от съюза", допълни още той. "Като домакини на тази конференция сме длъжни открито да заявим нашата позиция. Българското Председателство към момента води конструктивен диалог в ЕС по новите регулации. Поведохме редица срещи включително с еврокомисаря по транспорт Виолета Булц, която вчера посети София и обсъди проблемите с нас. Зад обединената позиция на бранша застанаха българското Правителство, депутатите от българския Парламент и български европарламентаристи", каза още Траков. "Тази позиция ни обнадеждава, че ще бъдем чути и ЕС ще приеме справедливо решение за новите регулации в сектора. В тази кауза няма политическа принадлежност, има национално-отговорни позиции и отстояване на Европейски принципи. Целта на днешната конференция е професионално да обсъдим възникналите проблеми и да защитим страните си", допълни още председателят на УС на Съюз на международните превозвачи .
Цветелин ДИМИТРОВ
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Славчо Сиджимков, АЕБТРИ: Промените в  пакета „Мобилност“ целят да изхвърлят източния транспорт от европейския пазар

Славчо Сиджимков, АЕБТРИ: Промените в пакета „Мобилност“ целят да изхвърлят източния транспорт от европейския пазар

15 Май 2018 | 13:16 | Агенция "Фокус"
София. Промените в пакета „Мобилност“ на ЕК целят да изхвърлят източния транспорт от европейския пазар. Това каза в интервю за Радио „Фокус“ Славчо Сиджимков, собственик на транспортна фирма и член на УС на АЕБТРИ. Седмичната почивка на превозвачите е невъзможно да се осъществява в хотел, заради липса на подходяща инфраструктура, обясни Сиджимков. Според него такава инфраструктура липсва включително в страни като Франция, Испания и Германия. Той постави и въпроса „кой ще пази стоката на превозвачите“, ако шофьорът се намира далеч от автомобила. „А имаме доста случаи, в които шофьорите си плащат в хотела, взимат си бележка и се връщат при автомобила, за да го пазят. А и там удобствата са далеч по-добри от едни мотели, които са пълни с бръмбари. Шофьорът в кабината разполага с телевизия, с климатик, с печка, храната му е там, леглата са комфортни“, коментира той. Славчо Сиджимков допълни, че тежкотоварните автомобили-влекачи са на стойност около 100 хиляди евро. Един от елементите в тези превозни средства, включен в цената, е именно удобството на шофьора, обясни Сиджимков.

Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Костадин Сунков, Съюз на международните превозвачи: Мирен протест срещу приемането на пакета за мобилност ще се проведе в Смолян на 17 май

Костадин Сунков, Съюз на международните превозвачи: Мирен протест срещу приемането на пакета за мобилност ще се проведе в Смолян на 17 май

15 Май 2018 | 12:45 | Агенция "Фокус"
Смолян. Мирен протест срещу приемането на пакета за мобилност за превозвачите ще се проведе в Смолян на 17 май от 10.00 часа на изхода на Смолян, до Митницата. Това каза за Радио „Фокус“ – Смолян Костадин Сунков – представител на Съюза на международните превозвачи за Смолян и региона. Протестът ще продължи до 14.00 часа и се организира от Сдружението на международните превозвачи с подкрепата на другите сдружения от превозвачи в страната. По думите на Сунков, на 17 май ще има посещение на еврокомисари в България и целта на протестиращите и представителите на Европа да видят, че превозвачите са маса и представляват 18 % от вътрешния продукт на България.
„Това означава, че 100 000 семейства може да останат без хляб. 100 000 работници няма да внасят осигуровки в тази държава и това ще донесе до фалит на държавата. Ако не се приемат нашите условия за премахване на този мобилен пакет, ще бъдат предприети допълнителни мерки с блокиране на фабрики и предприятия, които са западноевропейски, а се обслужват от български превозвачи“, поясни Сунков.
По думите му, пакетът за мобилност е създаден изцяло в разрез с европейските човешки права. В свободна Европа целта е хората и стоките да може да се придвижват и превозват свободно на територията на Европейския съюз и тези искания са в основно противоречие с този закон. „На всеки три седмици водачите трябва да се прибират по родните си места. Родно място за всеки гражданин на България, която е член на Европейския съюз, може да бъде всяка държава и всеки един град. Това е основното противоречие. Всички останали промени в пакета за мобилност са косвени“, посочи Сунков.
Той подчерта, че не трябва да се допуска да бъде приет този пакет за мобилност и затова се организират и протестните действия и те се подкрепят от превозвачите в цяла Източна Европа, тъй като това засяга Полша, Румъния, Литва, Латвия и всички по-отдалечени страни от Брюксел. „В Централна Европа промените няма да засегнат превозвачите драстично, защото при всеки един курс от 20 дни, камионът транзитира през тяхната държава. За държави като България, които са отдалечени от Централна Европа, това трябва да се случи специално. Не може ние като държава да охраняваме границите на ЕС, а да ни искат и налагат такива рестрикции за прибиране на шофьорите на 20 дни. Водачите на стоки да правят паузите по 45 часа на хотели и паркинги, също е противоречие, защото там влизаме в други неща. Първо не могат да осигурят толкова хотели, второ не могат да осигурят толкова паркинги, трето не могат да се договорят със застрахователите. Не е ясно кой ще отговаря за стоката по време на паузата, тъй като шофьорът ако остави този камион със стока примерно за половин милион евро – кой ще отговаря за тази стока ако се случи нещо. Има много противоречия в пакета за мобилност, които не са изяснени, за да бъдат допуснати такива рестрикции“, каза още Костадин Сунков.
Нели ГЕРГЬОВСКА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Александър Стамболийски, Синдикална конфедерация „Съюз на българските транспортни работници“: Ще се включим в протеста на превозвачите на 17 май

Александър Стамболийски, Синдикална конфедерация „Съюз на българските транспортни работници“: Ще се включим в протеста на превозвачите на 17 май

15 Май 2018 | 11:49 | Агенция "Фокус"
Благоевград. Ще се включим в протеста на превозвачите на 17 май, с колкото можем от своите членове. Това каза за Радио „Фокус“ - Пирин Александър Стамболийски, председател на Синдикална конфедерация „Съюз на българските транспортни работници“. „Нашата позиция е същата като тази на превозвачите, въпреки че сме синдикат. За нас е важно да не допускаме да има загуба на работни места на първо място, тъй като в „пакета за мобилност“, който следва да се регламентира, е ясно записано, че командировъчните на шофьорите ще бъдат повишени при престой в чужбина, ще се спазват определените часове и т.н. Нашите условия реално са изпълнени и поради тази причина по никакъв начин не можем да не подкрепим превозвачите и техните искания рестрикциите към тях да бъдат отменени, още повече, че в новия пакет „мобилност“ ясно се разписва и това, че се запазва изконното право на шофьора той сам да решава по какъв начин да прави своите почивки. Поради тази причина ние заставаме зад българските превозвачи, за да нямаме проблеми с работните места след това“, заяви той. Александър Стамболийски допълни, че е важно Европа да чуе, че бизнесът в България трябва да се запази, за да може да се запазят и работните места. По думите му идеята им е не да налагат мнението на превозвачите върху самите шофьори, а да подкрепят правилата на работа в собствената ни страна.
Натали СТЕФАНОВА

Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Варна: Десетки превозвачи от региона излизат на протест срещу новите европейски правила

Варна: Десетки превозвачи от региона излизат на протест срещу новите европейски правила

15 Май 2018 | 11:45 | Агенция "Фокус"
Варна. Десетки шофьори от Варна и региона ще излязат на протест на 17 май, за да изразят несъгласието си с новите европейски правила, залегнали в т.нар. пакет „Мобилност 1“. Това съобщи за Радио „Фокус“ – Варна Радостин Пенков от регионалното представителство на браншовата организация на международните превозвачи. Протестът ще започне от 10 часа на магистрала „Хемус“, като близо 30 камиона ще бъдат спрени в едната лента в посока към Варна.
„Идеята ни е да наредим тежкотоварни автомобили по протежението на 700 метра до последната бензиностанция преди входа на града“, обясни Пенков. Според него, обсъжданите в Европейския съюз нови изисквания спрямо превозвачите са нереалистични. „Няма как на три седмици да прибираме шофьорите си. Някои от тях дори не живеят в България, а семействата им са в Европа. Не можем насила да ги принудим да се приберат тук, защото само защото са регистрирани по лична карта у нас“, коментира Радостин Пенков. Според него промените ще доведат до огромни финансови загуби. „На връщане от Европа камионите трябва да се прибират празни или да ползваме автобус или самолет. Това са огромни разходи“, каза координаторът на протеста във Варна. По негова информация, в областта са регистрирани поне 1000 шофьори и още 200-300 души администрация. Промените обаче ще рефлектират не само върху тях, но и върху бизнеса, свързан с обслужване на сектора като сервизи, представителства за продажба на камиони и банки, обясни Радостин Пенков.
Той увери, че организацията има разрешително за протеста в четвъртък, а ако на място се струпат повече камиони, протестиращите ще преминат и от другата страна на магистралата.
Диана СТОЕВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Йордан Арабаджиев, Съюз на международните превозвачи: Организираме конференция на тема „Европейско бъдеще на транспорта в Централна и Източна Европа“

Йордан Арабаджиев, Съюз на международните превозвачи: Организираме конференция на тема „Европейско бъдеще на транспорта в Централна и Източна Европа“

15 Май 2018 | 09:23 | Агенция "Фокус"
Благоевград. Съюза на международните превозвачи организира конференция с международно участие на тема „Европейско бъдеще на транспорта в Централна и Източна Европа“. Това каза за Радио „Фокус“-Пирин Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи. Той уточни, че в конференцията, освен български превозвачи, ще се включат и такива от Полша, Унгария, Румъния, Македония и Литва.
Арабаджиев отбеляза, че българските превозвачи ще протестират на 17 май. На въпрос колко шофьори се очаква да се включат в протестните действия в четвъртък Йордан Арабаджиев отговори: „Ние сме призовали всички превозвачи, така че, който счита, че „пакетът за мобилността“ нарушава неговото право на работа в Европейския съюз, може да ни подкрепи. От „пакета за мобилност“ ще пострадат над 12 500 български фирми, в които са ангажирани над 120 000 български семейства, така че щетите няма да бъдат само за българския транспорт, а и за българската икономика“.
Директорът на Съюза на международните превозвачи допълни, че утре ще стане ясно как, кога и къде точно ще се проведе протестът на 17 май.
Натали СТЕФАНОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

 Национално сдружение на автобусните превозвачи се противопоставя на приемането на законодателните регулации, очертани в рамките на пакетите за мобилност на ЕС

Национално сдружение на автобусните превозвачи се противопоставя на приемането на законодателните регулации, очертани в рамките на пакетите за мобилност на ЕС

15 Май 2018 | 09:05 | Агенция "Фокус"
София. Национално сдружение на автобусните превозвачи в България се противопоставя на приемането на законодателните регулации, очертани в рамките на пакетите за мобилност на ЕС. Това става ясно от позиция на НСАПБ относно предложенията за промени в зконодателството на Европейския съюз („Пакет за мобилност“ 1) и („Пакет за мобилност“ 2). Агенция „Фокус“ публикува текста без редакторска намеса.
По повод на внесените в Европейския парламент от Европейската комисия законодателни предложения за промени („Пакет за мобилност“ 1) и („Пакет за мобилност“ 2), Национално сдружение на автобусните превозвачи в България /НСАПБ/ завявява открито и категорично своята позиция, като се противопоставя на приемането на дискриминационните законодателни регулации, очертани в рамките на пакетите за мобилност, които нарушават основни законови принципи за равноспоставеност, конкурентноспособност и недопускане на дискриминация между отделните държави- членовете на Общността.
Нещо повече, считаме, че предложените промени в регулациите на ЕС в областта на автомобилния транспорт, са изключително дискриминационни, нарушават правата и законните интереси на транспортните предприятия от Централна и Източна Европа, вкл. и РБългария, които са поставени в неравностойно положение като членове на Общността, с цел ограничаване на тяхното транспортно присъствие на европейския пазар, в противовес на установените привилегии за превозвачите от развитите европейски държави.
Новите правила за сухопътен транспорт, касаещи каботажни превози, социални привилегии, минимално заплащане, времена за почивка и други предложения, вероятно са направени с идеята да се създаде ефикасен и унифициран европейски транспортен сектор, като преди всичко се зачитат правата на служителите, но на практика, разгледани в дългосрочен план, прилагането на нормативните решения, в така предложения вид, неизбежно ще доведе до фалит на малките и по-голямата част от средните предприятия в транспортния отрасъл, които физически ще бъдат лишени от възможността да упражняват транспортна дейност. Заложените промени предвиждат натоварване на транспортния сектор с много сериозни допълнителни разходи, което ще направи дейността неконкурентноспособна.
По-конкретно, относно предложението на Европейската Комисия, внесено в Европейския парламент, за изменение на Регламент (ЕО) № 1073 от 2009 г. относно общите правила за достъп до международния пазар на автобусни превози („Пакет за мобилност“ 2), наричан по-нататък „Регламент“, след внимателно проучване и обсъждане на предложенията за изменение в правната рамка, регулираща общите правила за достъп до международния пазар на автобусни превози, членовете на НСАПБ единодушно изразяваме категорична позиция против приемането на законодателните промени, като заявяваме следното:
1. Предлаганите промени не са резултат на обстоен и задълбочен анализ на европейския транспортен пазар и не отчитат интересите на всички страни-членки на Общността, в нарушение на основни законови принципи, поради което очертават неуспешни правни рамки. Ефектът от законодателните актове на ЕС следва да се проверява не само чрез ретроспективни оценки, а и чрез събиране на мнения от заинтересовани страни, чрез консултации. РБългария, като заинтересована страна, не е изразила мнение, чрез своите структури, по време на подготвителния период (2016 – 2017 г.) на коментирания Регламент, вследствие на което, становище на една страна-членка на ЕС не е взето под внимание, което е нарушение на минималните стандарти на Комисията за консултации със заинтересованите страни-членки (СОМ/202/704);
2. Изразяваме резерви и несъгласия по „основни установени проблеми“ за сектора посочени в Регламента, а именно,че:
-междуградският автобусен сектор не се развива с темп, сравним с този на другите видове транспорт, и относителният му дял спада в един продължителен период;
-съществуват пречки в рамките на националните пазари, възпрепятстващи развитието на междуградските автобусни превози;
-има твърде високи административни разходи за навлизането.

3. Потвърждаваме становище, че в РБългария автобусният превоз на пътници е предпочитан вид сухопътен транспорт, който е либерализиран, общодостъпен, има устойчива позиция и доминиращ дял в националния транспортен пазар. Спад се наблюдава само в железопътния превоз на пътници и в селските райони по обясними причини. Няма законови ограничения, възпрепятстващи развитието на междуградските автобусни превози. В рамките на ценовите равнища за страната, административните разходи за навлизане на пазара са приемливи. По-високи такива се очакват с въвеждане на електронната Тол-система за събиране на пътни такси.
4. Считаме, че Комисията прилага двоен стандарт по отношение на автомобилните пътнически и товарни превози в рамките на Съюза по т.н. „Пакет за мобилност“. В единия случай каботажните превози се ограничават и минимизират, в друг случай стават основна политика за либерализация в сектора на автобусните превози.
5. Препоръките за създаване на широко упълномощени национални регулаторни органи считаме за шаблон, поради което към същите изразяваме определени резерви, по следните съображения:
-Устойчиво установени практики показват, че със създаването на подобни органи, незизбежно се създават предпоставки и условия за корупционни схеми;
-Понятието „независими“ е доста условно, тъй като на практика регулаторните органи ще бъдат под въздействие на административна намеса, в т.ч. кадрова;
-Трудности възникват във връзка с подбора и формирането на необходимия организационен капацитет от мотивирани, професионално подготвени и устойчиви на влияние кадри;
-Отговорностите за установяване на икономическо равновесие при сключване на нови и заварени договори за превоз, е проблемно задължение, предполагащо и съдебни спорове. По принцип след въведена либерализация, последващата регулация се явява безмислена;
-Не на последно място, въвеждането на нов регулаторен орган, неизбежно ще се отрази на държавния бюджет като административна тежест.
6. Считаме, че достъпът до пазарите, съгласно Регламента и унификацията относно Европейската услуга за електронно пътно таксуване (EETS), са взаимосвързани и трябва да намерят място в предложенията на Регламента, в полза на бранша.
7. НСАПБ подкрепя предложенията относно достъпа до терминалите (автогарите) при обективни, справедливи и недискриминационни условия.
8. НСАПБ се противопоставя на предложените нормативни регулации, в следните области на Регламента:
„Каботажни превози“ – В тази част настояваме да бъдат запазени определенията и правилата за каботажните превози, визирани в съществуващите текстове на Регламента. Предвидените ограничения при извършването на каботажните превози, по-големи от действащите към момента, считаме за неприемливи, предлагани в противоречие с либерализацията на европейския транспортен пазар. Може да приемем като компромис нова регулация, гарантираща равнопоставеност на автобусните превози по отношение на време и тежест с правилата, установени за международните превози на товари;
„Превоз на пътници на разстояния по-малко или повече от 100 километра“ – В тази част категорично се противопоставяме на подобно разделение при предлагане на транспортни услуги. Предложението считаме за дискриминационно и неприемливо, тъй като прилагането на подобно разделение ще има за последница ограничаване на местните превозвачи, в по-малко рентабилната зона на крайградските превози на разстояние до 100 км. и съответно свобода за чуждестранните превозвачи при извършване на превози по рентабилните линии, на дълги разстояния.
Тъй като Регламента е акт с общо приложение, задължителен в своята цялост, който се прилага пряко във всички държави-членки на Европейския съюз, настояваме законодателните промени да не бъдат въвеждани в предложения от ЕК вид, текстовете да бъдат преосмислени и прецизирани, с повишено внимание при тяхното формулиране, при спазване на установени основни принципи за равнопоставеност, недопускане на дискриминация и зачитане на правата и законните интереси на всички страни-членки на Общността.
Като представители на транспортния сектор и граждани на страна-членка на ЕС, категорично завяваме, че в рамките на позволените от закона действия, активно ще се противопоставим на предлаганата нова регулация в законодателството на ЕС („Пакет за мобилност“ 1) и („Пакет за мобилност“ 2), която не следва да бъде приемана и прилагана.

Отвори в нов прозорец
прочети затвори

България ще предложи промени в Пакета за мобилност на Европейската комисия, за да стане приемлив за превозвачите ни (ОБЗОР)

България ще предложи промени в Пакета за мобилност на Европейската комисия, за да стане приемлив за превозвачите ни (ОБЗОР)

14 Май 2018 | 20:51 | Агенция "Фокус"
София. България ще разработи и внесе промени в Пакета за мобилност на Европейския съюз, за да станат неговите изисквания приемливи за българските международни превозвачи. Това стана ясно от думите на транспортния министър Ивайло Московски след среща при премиера Бойко Борисов с еврокомисаря по транспорт Виолета Булц.
Еврокомисар Виолета Булц обясни, че действащите в момента европейски правила не служат добре и всяват хаос и добави, че е готова да разгледа възраженията на българската страна . „Секторът на логистиката, транспорта и превоза е от важно значение за функционирането на европейския пазар. Въз основа на прогнозите, че до 2030 г. той ще отбележи ръст от 35%, а до 2060 – над 60%, е важно основата, на която това развитие ще стъпи, да е справедлива и здрава“, каза още еврокомисар Булц и посочи, че затова Европейската комисия е предложила Първият, Вторият и Третият пакет за мобилност, като повечето от социалните аспекти са уредени в първия. „На срещата задълбочено обсъдихме четири въпроса. Първият е за връщането на водачите на превозните средства у дома като част от тяхната задължителна почивка. Посланието на Комисията беше съвсем ясно и то е, че на шофьорите трябва да бъде предоставена възможност къде да прекарат времето си за почивка – дали у дома, или на мястото, където се намират. Вторият въпрос беше свързан за възможността за нощуване в кабината на превозното средство или извън нея – по него посланието ни също беше много ясно, Комисията иска да се гарантира, че ще бъдат изградени охраняеми съоръжения за паркиране, така че шофьорите да почиват в камионите си, паркирани на такива паркинги. Третият въпрос беше свързан с международния трафик и правилата за командироване – ние сме убедени, че международен трафик за ограничено време не трябва да подлежи на правилата за командироване. Четвъртият въпрос, който буди много загриженост, е свързан с превозвачите от трети страни – всички правила, които ще важат в рамките на единния пазар на ЕС, ще се прилагат и по отношение на превозвачи от трети страни, като държавите-членки могат да налагат и допълнителни такси“, обясни Булц.
Премиерът Бойко Борисов обвини ЕК, че убива транспорта ни. "Едно е да отидеш от Белгия до Германия или от Холандия до Франция, друго е да минеш 5000 км в едната и после в другата посока. Така се убива нашия транспортен бранш. Това са десетки хиляди шофьори“, заяви той след срещата с Булц и отбеляза, че накрая ще стане така, че да ги наемат големите компании в Европа и демографски това ще ни създаде проблем, защото всеки ще си вземе семейството там. "Тогава как ще има бързи стъпки да достигнем това, което президентът Макрон иска да се наваксва бързо в другите държави изоставането, което не е по наша вина. Когато Рузвелт и Чърчил са разпределяли света, ние сме се паднали от тази страна. Това, че сме най-отдалечени от Брюксел, не значи, че трябва да ни бъде наложено толкова тежко наказание. Държа да го обмислим пак и да намерим решение. Обясних позицията си на президента Макрон и се надявам за разбиране“, каза още Бойко Борисов.
Министър Ивайло Московски обясни, че част от екипа на транспортният еврокомисар ще остане в България и заедно с администрацията на Министерството на транспорта и представители на превозвачите веднага започват да работят върху промените в конкретни детайли и текстове по Пакета за мобилност.
Илиян Филипов – представител на Българския транспортен бранш, коментира, че ако сегашните предложени мерки за превозвачите се приемат, това означава, че българският транспорт ще изчезне. „Радваме се, че еврокомисар Булц прие нашите минимални изисквания по четирите пункта, които са в мобилния пакет. Но ние сме притеснени сериозно, защото знаем, че почти нищо не зависи от нея – тя ще се опитва да убеждава другите държави, защото лобито в западните страни-членки на ЕС е доста сериозно“, каза още той и посочи, че българският бранш няма да се откаже от насрочените за 17 май по време на Срещата на върха ЕС – Западни Балкани протести срещу новите изисквания. Утре от 13.00 часа те ще дадат международна пресконференция, на която ще присъстват и колеги от други държави и ще излезем с решение за протестите.
Цветилена СИМЕОНОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Еврокомисарят Виолета Булц: С Механизма за свързване на Европа съфинансираме създаването на паркинги, на които шофьорите да нощуват и да ядат топла храна

Еврокомисарят Виолета Булц: С Механизма за свързване на Европа съфинансираме създаването на паркинги, на които шофьорите да нощуват и да ядат топла храна

14 Май 2018 | 19:22 | Агенция "Фокус"
София. Предложението ни е свързано с уреждане на възможност шофьорите да нощуват и да почиват в кабините, но това да се осъществява на защитени и надлежно оборудвани паркинги. Това каза еврокомисарят по транспорта Виолета Булц в началото на срещата с премиера Бойко Борисов и представители на транспортния бранш, на която бяха обсъдени промените в пакета "Мобилност", засягащи условията и работата на превозвачите, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „С помощта на Механизма за свързване на Европа съфинансираме създаването на такива безопасни паркинги“, изтъкна тя. „И застрахователите не биха възразили в случай, че шофьорите оставят там превозните си средства, така че да имат възможност да излязат от камиона, да си вземат душ, да ядат топла храна, да прекарват и нощта“, коментира еврокомисарят. „Франция се съгласи тази паркинги да бъдат управлявани от частни лица и фирми. Точно поради тази причина тя се съгласи с предложението ни“, коментира Виолета Булц. „Положението е трудно, но е такова, че държавите-членки имат своите местни правила, но това доведе до фрагментиране на пазара. Много ясно послание обаче получихме в ЕК, че нещо не е наред. Получават се различни социални отклонения, редица компании се появяват, които са фиктивни, несправедливи социални условия за работещите в сектора“, обясни тя. „Разбирам, че българските превозвачи са притеснени във връзка с изискването времето за почивка да бъде прекарано извън кабината на превозното средство. Това, което предлагаме, въвежда един по-гъвкав режим“, заяви еврокомисарят. „Ще направя всичко възможно да отговоря на всички въпроси на българските превозвачи“, каза още Виолета Булц.
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Премиерът Бойко Борисов: Това, че сме не най-отдалечени от Брюксел, не значи, че трябва да ни бъде наложено тежко наказание за работата на българските превозвачи

Премиерът Бойко Борисов: Това, че сме не най-отдалечени от Брюксел, не значи, че трябва да ни бъде наложено тежко наказание за работата на българските превозвачи

14 Май 2018 | 18:34 | Агенция "Фокус"
София. Това е исторически стар бранш, по времето на социализма. Съмненията са ни, че така точно подредени нещата, винаги сме били за по-високи доходи, но има някои определени недоимъци в тази стратегия. Няма как шофьорите да остават тировете и камионите без надзор. Това каза премиерът Бойко Борисов в началото на срещата с представители на транспортния бранш в Министерски съвет и еврокомисаря Виолета Булц, на която бяха обсъдени промените в пакета "Мобилност", засягащи условията и работата на превозвачите, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Застрахователите това не го приемат. Не знам да има такива охраняеми паркинги. Едно е да отидеш от Белгия до Германия или от Холандия до Франция, друго е да минеш 5000 км в едната и после в другата посока. Така се убива нашия транспортен бранш. Това са десетки хиляди шофьори“, заяви Борисов. По думите му накрая ще стане така, че да ги наемат големите компании в Европа и демографски това ще ни създаде проблем, защото всеки ще си вземе семейството там. „Тогава как ще има бързи стъпки да достигнем това, което президентът Макрон иска да се наваксва бързо в другите държави изоставането, което не е по наша вина. Когато Рузвелт и Чърчил са разпределяли света, ние сме се паднали от тази страна. Това, че сме не най-отдалечени от Брюксел, не значи, че трябва да ни бъде наложено толкова тежко наказание. Държа да го обмислим пак и да намерим решение. Обясних позицията си на президента Макрон и се надявам за разбиране“, каза още Бойко Борисов.

Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Министър Ивайло Московски: Ще изготвим промени в конкретни детайли и текстове по Пакета за мобилност, за да станат приемливи за българските превозвачи

Министър Ивайло Московски: Ще изготвим промени в конкретни детайли и текстове по Пакета за мобилност, за да станат приемливи за българските превозвачи

14 Май 2018 | 18:17 | Агенция "Фокус"
София. С екипа на еврокомисар Булц и превозвачи ще изготвим промени в конкретни детайли и текстове по Пакета за мобилност, за да станат приемливи за българските превозвачи. Това каза министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски след среща с представители на транспортния бранш в Министерски съвет, предаде репортер на Агенция „Фокус“.
„По време на срещата при премиера Бойко Борисов преминахме през всички теми, които притесняват българските превозвачи, тъй като този сектор осигурява около 17% от БВП. Длъжни сме да реагираме винаги, когато има притеснения от превозвачите във връзка с европейското законодателство. Всички теми, които се засегнаха, трябва да се преработят в детайли като конкретни текстове и тя се съгласи да остави своя екип тук“, каза министър Московски и уточни, че веднага след тази среща продължава работата заедно с екипа на Булц, с администрацията на министерството и с превозвачите, така че в конкретни детайли и текстове да може да се вкарат на работна група текстове, които са приемливи за българския транспортен бранш. „И да се надяваме да се приемат. На нея също ѝ предстоят срещи с колеги от други държави, които са на по-различно мнение. Надявам се че ще намерим решение, което да бъде балансирано и което да устройва всички. За каквото зависи от нас, гарантирам, че ще бъдат положени максимални усилия“, каза още транспортният министър.
Цветилена СИМЕОНОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Илиян Филипов, български транспортен бранш: Ако предложените мерки за превозвачите се приемат, българският транспорт ще изчезне, затова продължаваме да протестираме

Илиян Филипов, български транспортен бранш: Ако предложените мерки за превозвачите се приемат, българският транспорт ще изчезне, затова продължаваме да протестираме

14 Май 2018 | 18:09 | Агенция "Фокус"
София. Ако предложените мерки за превозвачите се приемат, българският транспорт ще изчезне, затова продължаваме да протестираме. Това каза Илиян Филипов – представител на българския транспортен бранш, след среща с еврокомисаря по транспорта Виолета Булц, премиера Бойко Борисов и транспортния министър Ивайло Московски, предаде репортер на Агенция „Фокус“.
„За първи път виждаме, че има диалог, защото до момента се водеше единствено и само монолог по темите в транспортния пакет. Имахме оплакване и от наши евродепутати, че по време на заседания е имало напускане на ръководни кадри само и само и да не се обсъждат наши предложени варианти. Радваме се, че еврокомисар Булц прие нашите минимални изисквания по четирите пункта, които са в мобилния пакет. Но ние сме притеснени сериозно, защото знаем, че почти нищо не зависи от нея – тя ще се опитва да убеждава другите държави, защото лобито в западните страни-членки на ЕС е доста сериозно“, каза още той и посочи, че протестите на превозвачите продължават.
„Ние сме заплашени от изчезване и затова предприемаме тези мерки. Българският транспорт просто ще изчезне, ако се приемат тези мерки, а ако това се случи, и 17% от БВП изчезват, така че ние нямаме избор. Утре от 13.00 часа ще дадем международна пресконференция, на която ще присъстват и колеги от други държави и ще излезем с решение за протестите. Искаме да кажем на еврокомисар Булц, че ще отстояваме правата си до края. Ние 30 години градим частен бизнес, за нас нашите фирми са ни като деца и ще си ги пазим до последно“, коментира Филипов.
Цветилена СИМЕОНОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Еврокомисарят Виолета Булц: Действащите в момента правила за превозвачите в Европа всяват хаос и не служат добре, подканих Българското председателство да предложи промени

Еврокомисарят Виолета Булц: Действащите в момента правила за превозвачите в Европа всяват хаос и не служат добре, подканих Българското председателство да предложи промени

14 Май 2018 | 17:53 | Агенция "Фокус"
София. Действащите в момента правила за превозвачите в Европа всяват хаос и не служат добре, подканих Българското председателство да предложи промени. Това каза еврокомисарят по транспорта Виолета Булц след разговор с министър-председателя Бойко Борисов, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „След много дълъг и задълбочен разговор на тема Пакет за мобилност номер 1 мога да кажа че единственият начин, по който можем да продължим напред, е чрез диалог. Изключително съм удовлетворена, че дойдоха толкова много представители на български превозвачи с конкретни въпроси и предложения. Секторът на логистиката, транспорта и превоза е от важно значение за функционирането на европейския пазар. Въз основа на прогнозите, че до 2030 г. този сектор ще отбележи ръст от 35%, а до 2060 – над 60%, е важно основата, на която това развитие ще стъпи, да е справедлива и здрава“, каза още тя и посочи, че затова Европейската комисия е предложила първият, вторият и третият пакет за мобилност, като повечето от социалните аспекти са уредени в първия.
„Задълбочено обсъдихме четири въпроса. Първият е за връщането на водачите на превозните средства у дома като част от тяхната задължителна почивка. Посланието на Комисията беше съвсем ясно – на шофьорите трябва да бъде предоставена възможност къде да прекарат времето си за почивка – дали у дома, или на мястото, където се намират. Вторият въпрос беше свързан за възможността с нощуване в кабината на превозното средство или извън нея – по него посланието ни също беше много ясно, Комисията иска да се гарантира, че ще бъдат изградени охраняеми съоръжения за паркиране, така че шофьорите да почиват в камионите си, паркирани на такива. Третият въпрос беше свързан с международния трафик и правилата за командироване – ние сме убедени, че международен трафик за ограничено време не трябва да подлежи на правилата за командироване. Четвъртият въпрос, който буди много загриженост, е свързан с превозвачите от трети страни – всички правила, които ще важат в рамките на единния пазар на ЕС, ще се прилагат и по отношение на превозвачи от трети страни, като държавите-членки могат да налагат и допълнителни такси“, обясни Булц.
Еврокомисарят уточни, че е приканила Българското председателство на Съвета на ЕС да приготви предложение по тези четири пункта, което да бъде внесено в Комисията. „И се надявам по време на Българското председателство да постигнем общо съгласие накъде ще върви този пакет. Радвам се, че днес успяхме да осъществим добър диалог. Бих искала да изкажа благодарност на премиера на България - Бойко, че беше домакин на тази среща, както и на министъра на транспорта. Преговорите не бяха леки, но успяхме да постигнем съгласие по всички въпроси. И така се надявам дейността на превозвачите да бъде прозрачна и справедлива и правилата, които я уреждат, да са приемливи. В заключение нека да подчертая, че сегашните правила не служат добре на европейския пазар и всяват хаос. Ето защо тяхното оставане в сила не е добро решение за сектора“, обясни тя.
Цветилена СИМЕОНОВА


Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Министър-председателят Бойко Борисов ще се срещне с еврокомисаря по транспорта Виолета Булц

Министър-председателят Бойко Борисов ще се срещне с еврокомисаря по транспорта Виолета Булц

14 Май 2018 | 10:11 | Агенция "Фокус"
София. Премиерът Бойко Борисов днес ще проведе среща с еврокомисаря по транспорта Виолета Булц, която е на посещение в София. Това съобщиха от правителствената информационна служба. По време на разговора ще бъдат обсъдени промените в пакета "Мобилност", които засягат условията и работата на превозвачите.
На срещата ще присъстват и министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски, както и представители на транспортния бранш.

Отвори в нов прозорец
прочети затвори

СНИМКА НА ДЕНЯ
Срещата между Владимир Путин и Шиндзо Абе в рамките на Международния икономически форум в Санкт Петербург. 26 май 2018 година
Срещата между Владимир Путин и Шиндзо Абе в рамките на Международния икономическ...

ВИДЕО
Аварийно-спасителното звено на Столична община се притече на помощ на бедстваща катерица
Аварийно-спасителното звено на Столична община се притече на помощ на бедстваща ...
Официалната страница Информационна Агенция Фокус във Facebook
Начало | Услуги | Архив | Партньори | Тарифи | Радио реклама | За нас | Общи условия | Кариери | Контакти |
© 2018 Информационна агенция ФОКУС Съдържанието на Информационна агенция ФОКУС и технологиите, използвани в интернет страницата, са под закрилата на Закона за авторското право и сродните му права. Всички текстови, аудио, видео, фотографски и графични изображения, публикувани в базата данни, са собственост на Информационна агенция ФОКУС, освен ако изрично е посочено друго. ПОЛЗВАТЕЛИТЕ и АБОНАТИТЕ се задължават да използват материали от информационната база данни съгласно Общите условия на Информационна агенция ФОКУС и действащото в Република България законодателство.