НАЙ-ЧЕТЕНИТЕ НОВИНИ ДО 11:08


СВЪРЗАНИ НОВИНИ

Георги Апостолов: Регламентът за личните данни не се разбира правилно, излишен е потокът от е-мейли, който получават интернет потребителите в последните дни

Георги Апостолов: Регламентът за личните данни не се разбира правилно, излишен е потокът от е-мейли, който получават интернет потребителите в последните дни

25 Май 2018 | 16:13 | Агенция "Фокус"
София. Потокът от е-мейли, който по-активните потребители на интернет получават през последните дни, всъщност в голямата си част е излишен. Това каза в интервю за Агенция „Фокус“ Георги Апостолов - координатор в Национален център за безопасен интернет във връзка с влезлия от днес в сила Регламент за защита на личните данни в ЕС. „Не се чете и разбира достатъчно правилно регламентът. Затова стотици хиляди фирми, които имат онлайн магазини, организации и институции, които разпращат бюлетини и за които потребителят се е абонирал, защото иска да получава тази информация, решиха, че за да се предпазят, трябва да пуснат е-мейли“, обясни Апостолов и добави, че се получават смешни ситуации. „Получаваш е-мейл, с който ти съобщават, че във връзка с новия Регламент, трябва да потвърдите съгласието си да получавате техния бюлетин. Като кликнете на „съгласен съм“, то ви вади поле с личните данни, които като започнете да попълвате и натиснете, за да ги запаметите, то ви казва, че вие вече сте там. Тоест, бъркотията е абсолютно пълна“, коментира той. Според него, когато потребителите доброволно са се съгласили да получат някаква информация, те вече са дали съгласие. „Тоест, не е длъжен съответният оператор да изисква вторично съгласие. Тези, които искат да си гарантират, би трябвало просто да пускат е-мейл: „Вие сте в нашата база данни. Искате ли да престанете да получавате?“. Това би вършело много по-добра работа, защото в момента, когато разпращат масово е-мейли за вторично съгласие, част от тях отиват в кошчетата на съответния човек, други, понеже човек е затрупан с такива е-мейли, не им се обръща внимание. Тогава по идея, ако те държат на вторичното съгласие, би трябвало да го махнат от базите си данни“, коментира Апостолов. По думите му нещата тепърва трябва да се изглаждат.
„Вече в няколко държави от ЕС бяха заведени жалби срещу „Фейсбук“, „Туитър“ и „Инстаграм“, но там основно става въпрос за това, че се изисква съгласие и то е задължително, за да си направиш регистрация или да си ползваш профила. Тук имаме очевидно нарушение на Регламента. Не би трябвало по принцип да е задължително съгласието за някои услуги или функции и без него да не можеш да ги ползваш по предназначение. Много от приложенията, които се ползват за мобилни устройства, всъщност действат по този принцип“, заяви Апостолов и поясни, че ще отнеме известно време въвеждането в ред на цялото това стопанство. „Не се знае фактически до какво ще доведе. В смисъл, много голям риск има, вече си зависи от националните регулаторни органи, ако те се мъчат прекалено стриктно да приложат Регламента, това може да застраши гръбнака на икономиките, малките и средни предприятия, които извършват онлайн дейност. Доста необмислени неща има този Регламент, макар че беше изготвян в продължение на повече от 5 години“, каза още Георги Апостолов.

Пълния текст на интервюто четете по-късно в „Мнение”

Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Георги Апостолов: С Регламента за личните данни правата на потребителите би трябвало да са разширени, но почти всички компании още не могат да декларират пълно съответствие с него

Георги Апостолов: С Регламента за личните данни правата на потребителите би трябвало да са разширени, но почти всички компании още не могат да декларират пълно съответствие с него

25 Май 2018 | 15:50 | Агенция "Фокус"
София. Правата на потребите всъщност би трябвало да са доста разширени, ако Регламентът е приложен. Това каза в интервю за Агенция „Фокус“ Георги Апостолов - координатор в Национален център за безопасен интернет във връзка с влезлия от днес в сила Регламент за защита на личните данни в ЕС. „На практика почти навсякъде и почти всички компании все още не могат да декларират пълно съответствие с Регламента. Тепърва ще има буферен период. Това важи както за България, така и за целия ЕС. Няма достатъчна готовност. На теория обаче прилагането на Регламента би трябвало да осигури много по-голям контрол на потребителите на интернет върху техните лични данни. Не би трябвало да се събират лични данни без тяхното знание и без ясно оказване на целта, за която тези данни се събират и ще бъдат използвани“, заяви Апостолов. По думите му не би трябвало да се предоставят данни на потребители например на рекламодатели, което е основният начин, по който се финансират големи сайтове, включително и социални мрежи, без затова да бъде уведомен съответният потребител и той да има възможност да откаже. „Би трябвало да може всеки потребител да може да изиска по всяко време всички лични данни, които даден оператор, уеб сайт, онлайн магазин, социална мрежа, са събрали за него. Би трябвало да може да поиска премахване на всички лични данни или на част от тях. Част от тези неща са изпробвани вече. Преди няколко години Гугъл въведе правото да бъдеш забравен, за да видят как ще действа“, допълни той и добави, че в рамките на няколко месеца бяха получили над 10 000 заявки, при анализа на които се е оказало, че близо 60% от тях бяха от осъдени хора, главно за педофилски престъпления.

Пълния текст на интервюто четете по-късно в „Мнение”


Отвори в нов прозорец
прочети затвори

СНИМКА НА ДЕНЯ
Среща на министър-председателите на Вишеградската четворка с австрийския канцлер Себастиан Курц. 21 юни 2018 година
Среща на министър-председателите на Вишеградската четворка с австрийския канцлер...

ВИДЕО
Аварийно-спасителното звено на Столична община се притече на помощ на бедстваща катерица
Аварийно-спасителното звено на Столична община се притече на помощ на бедстваща ...
Официалната страница Информационна Агенция Фокус във Facebook
Начало | Услуги | Архив | Партньори | Тарифи | Радио реклама | За нас | Общи условия | Кариери | Контакти |
© 2018 Информационна агенция ФОКУС Съдържанието на Информационна агенция ФОКУС и технологиите, използвани в интернет страницата, са под закрилата на Закона за авторското право и сродните му права. Всички текстови, аудио, видео, фотографски и графични изображения, публикувани в базата данни, са собственост на Информационна агенция ФОКУС, освен ако изрично е посочено друго. ПОЛЗВАТЕЛИТЕ и АБОНАТИТЕ се задължават да използват материали от информационната база данни съгласно Общите условия на Информационна агенция ФОКУС и действащото в Република България законодателство.