НАЙ-ЧЕТЕНИТЕ НОВИНИ ДО 05:18


СВЪРЗАНИ НОВИНИ

Геновева Зашева, Специално училище за деца с нарушено зрение - Варна: Адаптираме учебници, тестове и матури на брайловата азбука на специален принтер

Геновева Зашева, Специално училище за деца с нарушено зрение - Варна: Адаптираме учебници, тестове и матури на брайловата азбука на специален принтер

13 Януари 2019 | 20:06 | Агенция "Фокус"
Варна. В Специалното училище за деца с нарушено зрение във Варна адаптираме учебници, тестове и матури на брайловата азбука на специален принтер. Това каза в интервю за Радио „Фокус“ – Варна Геновева Зашева, която адаптира учебните материали в Специално училище за деца с нарушено зрение „Проф. д-р Иван Шишманов“ - Варна. Тя разказа, че принтерът е един от малкото такива в България и функционира във варненското училище от 2008 г. „Ние адаптиране и разпечатваме учебници на брайлов шрифт. Освен учебниците, разпечатваме всички учебни материали, като например тестове. Тук се адаптират и разпечатват матури и изображения“, съобщи Геновева Зашева. По думите й процесът по адаптиране на един учебник на брайловата азбука е сравнително дълъг, в зависимост от страниците му и броя изображения, които съдържа.
„Процесът по адаптиране на един учебник е сравнително дълъг тъй като в началото се сканира плоскопечатния учебник т. е. - един стандартен учебник. От там се извлича само текста или. Съответно - само изображенията, които биха могли да влязат в последствие в употреба при следващо адаптиране“, обясни Геновева Зашева. Учебникът се преглежда от специалиста по дадения предмет, който адаптира конкретните задачи или описания, които трябва да бъдат съобразени с нуждите на децата с нарушено зрение, каза още тя. „След това се връща при мен учебник адаптирам, транслира се на програми за Брайл и се разпечатва на брайловия принтер. Изображенията се правят отделно, на микрокапсулна хартия се разпечатват. После минават през една машина, която им придава релеф“, допълни Геновева Зашева и посочи също, че последната стъпка по оформянето на текста е свързана с неговото комплектуване и подвързване.
„Имахме въпрос с изображение на матурата, който трябваше да представим на Брайл за нашите ученици“, отбеляза още тя. По време на работата си Геновева Зашева се с сблъсквала с множество нови задачи като една от тях е представянето на изображения под формата на текст. „Адаптацията може да бъде в случаите, когато има някаква задача, свързана с условие „разгледайте снимката“. Това се коригира като текст в учебника, който ще бъде отпечатан на Брайл и ще звучи като: „На изображението е представено еди какво си“, каза Геновева Зашева. По думите й в една от матурите присъствала задача, която била пряко свързана с изображение, което децата с нарушено зрение не могат да видят. „Случвало ми се е на матура да има снимка на църквата „Св. Четиридесет мъченици“, като трябваше по някакъв начин да опишем цялата снимка, за да могат учениците да отговорят на съответния въпрос“, каза още Геновева Зашева.
Бояна АТАНАСОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Геновева Зашева, Специално училище за деца с нарушено зрение - Варна: Един учебник на Брайл може да бъде в порядъка от 2000 страници

Геновева Зашева, Специално училище за деца с нарушено зрение - Варна: Един учебник на Брайл може да бъде в порядъка от 2000 страници

10 Януари 2019 | 19:42 | Агенция "Фокус"
Варна. Един учебник на Брайл може да бъде в порядъка от 2000 страници. Това каза в интервю за Радио „Фокус“ – Варна Геновева Зашева, която адаптира учебните материали в Специално училище за деца с нарушено зрение „Проф. д-р Иван Шишманов“ във Варна. Геновева Зашева обясни, че Брайловата система се състои от 6 точки, разположени на две колонки от по 3 точки, които образуват една брайлова клетка. По думите й има 64 комбинации от тези точки, които се използват за изписването на букви и символи, които хората с нарушено зрение използват, за да четат.
В работата си в Брайловата печатница към Специалното училище във Варна, Геновева Зашева е разпечатала множество учебни помагала, като си спомня най-ясно учебника по История от 11 клас. „Един учебник може да бъде в порядъка от 5-6, до 10, понякога дори 20 тома от по около 100-тина страници. Имам спомен, че в 11 клас учебника по История беше в 20 тома с общо 2100 страници някъде. Това наистина е доста обемно като материал“, каза Геновева Зашева. Тя поясни, че обема на учебните материали зависи от думите, броя на изображенията, формулите и други, които трябва да се адаптират под формата на Брайл за учениците с нарушено зрение.
Бояна АТАНАСОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

СНИМКА НА ДЕНЯ
Най-малко един загинал и десетки ранени след пожар в японска аниме компания. 18 юли 2019 г.
Най-малко един загинал и десетки ранени след пожар в японска аниме компания. 18 ...

ВИДЕО
Радиоверига и информационна агенция Фокус
Радиоверига и информационна агенция Фокус
Официалната страница Информационна Агенция Фокус във Facebook
Начало | Услуги | Архив | Партньори | Тарифи | Радио реклама | За нас | Общи условия | Кариери | Контакти |
© 2019 Информационна агенция ФОКУС Съдържанието на Информационна агенция ФОКУС и технологиите, използвани в интернет страницата, са под закрилата на Закона за авторското право и сродните му права. Всички текстови, аудио, видео, фотографски и графични изображения, публикувани в базата данни, са собственост на Информационна агенция ФОКУС, освен ако изрично е посочено друго. ПОЛЗВАТЕЛИТЕ и АБОНАТИТЕ се задължават да използват материали от информационната база данни съгласно Общите условия на Информационна агенция ФОКУС и действащото в Република България законодателство.