НАЙ-ЧЕТЕНИТЕ НОВИНИ ДО 17:33


СВЪРЗАНИ НОВИНИ

Министър Красимир Вълчев: През следващите години ще инвестираме в разширяване на базата от софтуерни специалисти

Министър Красимир Вълчев: През следващите години ще инвестираме в разширяване на базата от софтуерни специалисти

17 Януари 2019 | 10:27 | Агенция "Фокус"
София. През следващите години ще инвестираме в разширяване на базата от софтуерни специалисти. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на изслушване в Народното събрание относно политиките на министерството за подобряване на връзката между образованието и пазара на труда, предаде репортер на Агенция „Фокус“.
„Когато говорим за прогнозиран период от 5 или 10 години можем по-лесно да стъпим на динамиката в промените на търсене на различни професии. По-трудно е да прогнозираме в период над 15 години, но едно е сигурно – светът ще преживее много мащабни дигитални трансформации. Това означава, че по-голяма част от професиите ще изискват дълбоки дигитални умения – умения за взаимодействие с машини, базирани на изкуствен интелект“, заяви министър Вълчев и посочи, че затова не трябва да има колебания, че трябва да се инвестира в разширяване на базата от софтуерни специалисти.
„Това, което правим днес, е въвеждане на предмета Компютърно моделиране в трети клас – това означава първоначални умения за работа с алгоритми, свързване на процеси и т.н. Увеличаваме и приема в профилите, свързани с IT. Стартирахме програмата и за започване на IT кариера – тя обхваща ученици от други професионални направления“, обясни образователният министър.
Вълчев коментира, че добрата новината е, че информационните технологии са секторът, който в най-голяма степен успява да задържи младите хора най-вече заради по-високите заплати. „Тоест, минимален брой ученици са напуснали това направление, както и минимален брой хора, работещи в този сектор, са напуснали страната. Имахме разговор с математическите и природо-математическите гимназии – те също се открият паралелки в областта на информационните технологии. Насърчаваме и дейности по интереси в областта на информационните технологии и дигиталната креативност. Скоро ще стартира и програма за финансиране на дигитална креативност от първи клас. Ще инвестираме и в обучители по IT“, обясни той.
Цветилена СИМЕОНОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

Министър Красимир Вълчев: Основното предизвикателство на образователната система е да насочи повече деца към специалностите, които са най-важни за пазара на труда

Министър Красимир Вълчев: Основното предизвикателство на образователната система е да насочи повече деца към специалностите, които са най-важни за пазара на труда

17 Януари 2019 | 10:18 | Агенция "Фокус"
София. Основното предизвикателство на образователната система е да насочи повече деца към тези специалности, които са най-важни за пазара на труда. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на изслушване в Народното събрание относно политиките на министерството за подобряване на връзката между образованието и пазара на труда, предаде репортер на Агенция „Фокус“.
„Образованието е държавната функция, чиито ефекти са най-дългосрочни относно развитието на всички обществени системи. Връзката с пазара на труда е една от основните теми в образованието и има множество дебати за това. Общото предизвикателство е динамиката на времето – днес то е по-бързо от вчера, а утре ще бъде по-бързо от днес. Голяма част от професиите, които ги има днес, утре няма да са на лице“, заяви Вълчев и посочи, че затова всяко дете трябва да придобие ключови компетентности.
„Другото предизвикателство за България е демографското. През следващите десетилетия младите хора, които ще постъпват на пазара на труда, ще бъдат едва 2/3 от тези в пенсионна възраст. Това означава липса на кадри за всички позиции. Образователната институция не може да реши този недостиг, но може да постигне крайната цел нито едно дете да не отпадне от образователната система. Второто, което трябва да направи образованието ,е да осигури съответствие на знанията и уменията с нуждите на пазара на труда. Затова направихме 2800 типове програми по отделните дисциплини, като беше въведен и т.нар. компетентностен подход – в тези програми да са вложени и меки умения, които предполагат свързването на различни умения“, обясни образователният министър.
Вълчев посочи, че пазарът на труда и пазарът на образование са два различни пазара и те имат различна логика и различни нужди. „И със системите на политиката трябва да се опитаме да ги свържем – да преструктурираме приема, да предлагаме допълнителни и по-високи стипендии във висшето образование и т.н. Но основното предизвикателство си остава да променим нагласите на децата и на техните родители и да насочим повече ученици към тези специалности и профили, които считаме, че са най-важни за пазара на труда – професионалните профили, педагогическите профили, математическите профили и др.“, заяви той.
Цветилена СИМЕОНОВА
Отвори в нов прозорец
прочети затвори

СНИМКА НА ДЕНЯ
Скандал в Сомбор - погребение се превърна в купон. 22 февруари 2019 г.
Скандал в Сомбор - погребение се превърна в купон. 22 февруари 2019 г.

ВИДЕО
Кубрат Пулев подкрепи българския туризъм с нов видеоклип
Кубрат Пулев подкрепи българския туризъм с нов видеоклип
Официалната страница Информационна Агенция Фокус във Facebook
Начало | Услуги | Архив | Партньори | Тарифи | Радио реклама | За нас | Общи условия | Кариери | Контакти |
© 2019 Информационна агенция ФОКУС Съдържанието на Информационна агенция ФОКУС и технологиите, използвани в интернет страницата, са под закрилата на Закона за авторското право и сродните му права. Всички текстови, аудио, видео, фотографски и графични изображения, публикувани в базата данни, са собственост на Информационна агенция ФОКУС, освен ако изрично е посочено друго. ПОЛЗВАТЕЛИТЕ и АБОНАТИТЕ се задължават да използват материали от информационната база данни съгласно Общите условия на Информационна агенция ФОКУС и действащото в Република България законодателство.