НАЙ-ЧЕТЕНИТЕ НОВИНИ ДО 19:50

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

Никола Петров, НАО „Рожен“: Към момента е невъзможно прогнозирането на малки астероиди, както и отклоняването на големите от техните траектории

19 Март 2019 | 19:26 | Агенция "Фокус"
София. Към момента е невъзможно прогнозирането и проследяването на малки астероиди, както и отклоняването на големите от техните траектории. Това каза директорът на Националната астрономическа обсерватория „Рожен“ Никола Петров в интервю за Агенция „Фокус“ във връзка с падналия метеорит над Берингово море. „Когато става въпрос за мънички, под мънички разбираме с размерите на автомобил, можем да ги видим едва няколко часа, до един – два дни преди да се сблъскат със земята. Прогнозирането, проследяването на такива астероиди преди да са навлезли в земната атмосфера, е невъзможно за нас да се случи“, посочи Петров. По думите му, ако това се случи, ще бъде случайно. „С тях не можем да се справяме, не можем да противодействаме. Що се отнася за големи от стотици метри и километри се разработват проекти и програми как ние бихме могли да ги отклоняваме от техните траектории. За момента все още това е невъзможно“, коментира той. „Идеята е след около 15 години вече да имаме технологичната възможност да отклоняваме опасните за нас астероиди и комети от техните пътища, така че да няма сблъсък със земята“, каза още Никола Петров.

прочети затвори

Никола Петров, НАО „Рожен“:  Смята се, че най-здравите японски мечове са направени от стомана, добита от метеорит, а в нашата литература се говори за сабя дамаскиня

Никола Петров, НАО „Рожен“: Смята се, че най-здравите японски мечове са направени от стомана, добита от метеорит, а в нашата литература се говори за сабя дамаскиня

19 Март 2019 | 19:07 | Агенция "Фокус"
София. Смята се, че най-здравите японски мечове са направени от стомана, добита от метеорит, а в нашата литература се говори за сабя дамаскиня. Това каза директорът на Националната астрономическа обсерватория „Рожен“ Никола Петров в интервю за Агенция „Фокус“ във връзка с падналия метеорит над Берингово море. „Някъде в районите на Близкия изток също е падал метеорит, от който се е добивала много специална и качествена стомана. Това е свързано със съдържанието на астероидите. Някои от тях съдържат много желязо. При преминаване на екстремни ситуации през атмосферата и нагряване се получават сплави, които са доста здрави след това“, обясни Петров. Той отчете, че остатъците на земята от големи паднали метеорити са между 20 и 30 на брой. „Смята се, че един от най-големите е бил точно преди 65 млн. години някъде в Мексиканския залив“, обясни той и допълни, че може би той е бил последната капка в причината за измирането на динозаврите.

прочети затвори

Никола Петров, НАО „Рожен“: Средно по 10 метеорити падат на земната повърхност всяка година, но често не ги виждаме, защото са в океани и големи морета

19 Март 2019 | 18:41 | Агенция "Фокус"
София. Средно по 10 метеорити падат на земната повърхност всяка година, но често не ги виждаме, защото падат в океани и големи морета. Това каза директорът на Националната астрономическа обсерватория „Рожен“ Никола Петров в интервю за Агенция „Фокус“ във връзка с падналия метеорит над Берингово море. Той обърна внимание, че 75% от повърхността на земята е вода, заради това метеоритите остават незабелязани. По думите му има и други метеорити, с размери от орех до футболна топка. „Средно се смята, че тези метеорити, които достигат земната повърхност, са между 30 и 50 хил. на година“, каза още Петров. Директорът на НАО „Рожен“ уточни, че средно 10 на година са метеоритите като „Челябинския“ и този над Берингово море. Той отчете, че те са от порядъка на между един и пет метра. „Всяка секунда в земната атмосфера навлизат по няколко стотин тона космически прах. Това са микроастероиди. Те не могат да паднат веднага на земята. Те падат обикновено 20 и 30 дни след като попаднат в атмосферата, най-често след дъждове“, обясни Никола Петров. „Всеки от нас, излизайки на улицата от сутрин до вечер по себе си, по тялото, в косата и по дрехите си има микроастероид“, коментира Петров.

РИА Новости: Публикуваха видео от взрива на метеорита над Берингово море

19 Март 2019 | 14:50 | Агенция "Фокус"
Вашингтон. В социалните мрежи се появи видео от полета на метеорита, който през декември се е взривил над Берингово море край бреговете на Камчатка, предава РИА Новости.
На записът може да се види димна следа от небесно тяло, а на увеличените кадри е запечатан и самият момент на взрива.
Инцидентът е регистриран от американски военни спътници на височина 25,6 км от повърхността на Земята.
Мощността на взрива е десет пъти по-голяма от атомната бомба, хвърлена от американските ВВС над Хирошима през 1945 година.
По данни на сътрудника на НАСА Линдли Джонсън, метеоритът се е взривил недалеч от линията на маршрута, който ползват гражданските самолети.

Превод и редакция: Иван Христов

СНИМКА НА ДЕНЯ
In memoriam. Красимир Узунов.

ВИДЕО
Неочаквана ваканция
Официалната страница Информационна Агенция Фокус във Facebook
Начало | Услуги | Архив | Партньори | Тарифи | Радио реклама | За нас | Общи условия | Кариери | Контакти |
© 2019 Информационна агенция ФОКУС Съдържанието на Информационна агенция ФОКУС и технологиите, използвани в интернет страницата, са под закрилата на Закона за авторското право и сродните му права. Всички текстови, аудио, видео, фотографски и графични изображения, публикувани в базата данни, са собственост на Информационна агенция ФОКУС, освен ако изрично е посочено друго. ПОЛЗВАТЕЛИТЕ и АБОНАТИТЕ се задължават да използват материали от информационната база данни съгласно Общите условия на Информационна агенция ФОКУС и действащото в Република България законодателство.