НАЙ-ЧЕТЕНИТЕ НОВИНИ ДО 08:55

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

Никола Петров, НАО „Рожен“:  Смята се, че най-здравите японски мечове са направени от стомана, добита от метеорит, а в нашата литература се говори за сабя дамаскиня

Никола Петров, НАО „Рожен“: Смята се, че най-здравите японски мечове са направени от стомана, добита от метеорит, а в нашата литература се говори за сабя дамаскиня

19 Март 2019 | 19:07 | Агенция "Фокус"
София. Смята се, че най-здравите японски мечове са направени от стомана, добита от метеорит, а в нашата литература се говори за сабя дамаскиня. Това каза директорът на Националната астрономическа обсерватория „Рожен“ Никола Петров в интервю за Агенция „Фокус“ във връзка с падналия метеорит над Берингово море. „Някъде в районите на Близкия изток също е падал метеорит, от който се е добивала много специална и качествена стомана. Това е свързано със съдържанието на астероидите. Някои от тях съдържат много желязо. При преминаване на екстремни ситуации през атмосферата и нагряване се получават сплави, които са доста здрави след това“, обясни Петров. Той отчете, че остатъците на земята от големи паднали метеорити са между 20 и 30 на брой. „Смята се, че един от най-големите е бил точно преди 65 млн. години някъде в Мексиканския залив“, обясни той и допълни, че може би той е бил последната капка в причината за измирането на динозаврите.
Деница КИТАНОВА

Пълния текст на интервюто четете по-късно в „Мнение”

прочети затвори

Никола Петров, НАО „Рожен“: Средно по 10 метеорити падат на земната повърхност всяка година, но често не ги виждаме, защото са в океани и големи морета

19 Март 2019 | 18:41 | Агенция "Фокус"
София. Средно по 10 метеорити падат на земната повърхност всяка година, но често не ги виждаме, защото падат в океани и големи морета. Това каза директорът на Националната астрономическа обсерватория „Рожен“ Никола Петров в интервю за Агенция „Фокус“ във връзка с падналия метеорит над Берингово море. Той обърна внимание, че 75% от повърхността на земята е вода, заради това метеоритите остават незабелязани. По думите му има и други метеорити, с размери от орех до футболна топка. „Средно се смята, че тези метеорити, които достигат земната повърхност, са между 30 и 50 хил. на година“, каза още Петров. Директорът на НАО „Рожен“ уточни, че средно 10 на година са метеоритите като „Челябинския“ и този над Берингово море. Той отчете, че те са от порядъка на между един и пет метра. „Всяка секунда в земната атмосфера навлизат по няколко стотин тона космически прах. Това са микроастероиди. Те не могат да паднат веднага на земята. Те падат обикновено 20 и 30 дни след като попаднат в атмосферата, най-често след дъждове“, обясни Никола Петров. „Всеки от нас, излизайки на улицата от сутрин до вечер по себе си, по тялото, в косата и по дрехите си има микроастероид“, коментира Петров.
Деница КИТАНОВА

Пълния текст на интервюто четете по-късно в „Мнение”

РИА Новости: Публикуваха видео от взрива на метеорита над Берингово море

19 Март 2019 | 14:50 | Агенция "Фокус"
Вашингтон. В социалните мрежи се появи видео от полета на метеорита, който през декември се е взривил над Берингово море край бреговете на Камчатка, предава РИА Новости.
На записът може да се види димна следа от небесно тяло, а на увеличените кадри е запечатан и самият момент на взрива.
Инцидентът е регистриран от американски военни спътници на височина 25,6 км от повърхността на Земята.
Мощността на взрива е десет пъти по-голяма от атомната бомба, хвърлена от американските ВВС над Хирошима през 1945 година.
По данни на сътрудника на НАСА Линдли Джонсън, метеоритът се е взривил недалеч от линията на маршрута, който ползват гражданските самолети.

Превод и редакция: Иван Христов
прочети затвори

ТАСС: Метеорит се взриви над Берингово море със силата на седем атомни бомби, подобни на тези от Хирошима

18 Март 2019 | 18:53 | Агенция "Фокус"
Вашингтон. Учените от Националното управление на САЩ по аеронавтика и изследване на космическото пространство (NASA) регистрираха мощен взрив на метеорит в атмосферата на земята, който се е случил над акваторията на Берингово море на няколкостотин километра от руското крайбрежие, се съобщава на сайта на NASA, предава ТАСС.
По данни на американското космическо ведомство, метеоритът е влязъл в атмосферата на 18 декември 2018 година. Скоростта на космическия обект с диаметър от няколко метра е била 32 км/с и той е долетял на 26 километра над повърхността на планетата.
Силата на взрива е била 173 килотона, което е седем пъти повече от тази на атомната бомба, хвърлена по Хирошима през 1945 година. През последното десетилетие по-мощен от този нов „космически пришълец“ е бил само знаменитият Челябински метеорит.
Специалистите отбелязват, че събитието е останало незабелязано за дълго време, защото се е случило в отдалечено и безлюдно място. Информацията за метеорите се появи чак сега, тъй като на американските учени им е било нужно време, за да обработят спътниковите снимки, на които е фиксиран мощният взрив.
Що се касае до метеорита „Челябинск“, то той влезе в атмосферата на Земята на 15 февруари 2013 година сутринта, предизвиквайки силен взрив на височина 30-50 км и падане на многобройни фрагменти на голяма територия в Челябинска област. Взривът бе наблюдаван от стотици хиляди хора край Урал и в Северен Казахстан. Най-големи фрагменти от небесното тяло паднаха в околностите на езеро Чебаркул, на 78 км западно от Челябинск. От взривната вълна се счупиха стъклата на стотици хиляди домове в Челябинск и неговите околности.

Превод и редакция: Иван Христов

СНИМКА НА ДЕНЯ
Министър-предеседателят на Косово Рамуш Харадинай подаде оставка. 19 юли 2019 г.

ВИДЕО
Радиоверига и информационна агенция Фокус
Официалната страница Информационна Агенция Фокус във Facebook
Начало | Услуги | Архив | Партньори | Тарифи | Радио реклама | За нас | Общи условия | Кариери | Контакти |
© 2019 Информационна агенция ФОКУС Съдържанието на Информационна агенция ФОКУС и технологиите, използвани в интернет страницата, са под закрилата на Закона за авторското право и сродните му права. Всички текстови, аудио, видео, фотографски и графични изображения, публикувани в базата данни, са собственост на Информационна агенция ФОКУС, освен ако изрично е посочено друго. ПОЛЗВАТЕЛИТЕ и АБОНАТИТЕ се задължават да използват материали от информационната база данни съгласно Общите условия на Информационна агенция ФОКУС и действащото в Република България законодателство.