СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 Министър Емил Караниколов: България спечели имиджово от преговорите с „Фолксваген“

Министър Емил Караниколов: България спечели имиджово от преговорите с „Фолксваген“

София. България само спечели имиджово, защото всички чуха, че България има интересен бизнес климат, щом „Фолксваген“ от всички европейски държави, които сме в конкуренция, остава само една, и то забележете – с два терена, за нас беше много имиджово. Това каза министърът на икономиката Емил Караниколов в интервю за предаването „Денят започва с Георги Любенов“ по БНТ. Той пос...

9 Ноември 2019 | 09:28 | Агенция "Фокус"

Румен Гълъбинов, икономист: Когато се отпускат повече пари, това трябва да върви със структурни реформи

Румен Гълъбинов, икономист: Когато се отпускат повече пари, това трябва да върви със структурни реформи

София. Когато се отпускат повече пари, например в здравеопазването, всичко това трябва да върви със структурни реформи. Това каза в интервю за Агенция „Фокус“ икономистът Румен Гълъбинов в коментар на одобрения от Министерски съвет бюджет за 2020 година. „Тоест повече пари в здравеопазването, но реформи така, че тези пари да не потъват в губещи болници, в загуби на НЗОК. Повече пари за образование – добре. Но не само за заплатите на учителите, а в една структурна реформа на цялата образователна инфраструктура в България – както на училищната, така и на университетското образование. Тоест по-качествено образование, а не количество, брой ученици и студенти, за които да се получава повече финансиране, повече качество“, допълни той. Гълъбинов посочи, че структурни реформи са нужни и в пенсионния модел на България. „Другото, което е – увеличават се с 6,7 пенсиите. Това е предвидено за всички хора в България, които са пенсионери и предстои да се пенсионират. Добре, но не се прави структурна реформа на пенсионната ни система и пенсионния модел, а това е крайно наложително затова, защото демографията на България не е добра. България най-ускорено от всички държави в ЕС се обезлюдява, тоест намаляваме като брой население поради различни фактори: сравнително невисока раждаемост, най-голямата смъртност в ЕС имаме и освен това нетно продължаваме повече от българите да излизат в България да емигрират и да ходят да работят и учат в чужбина, отколкото да се завръщат. Все още е такава тенденцията“, добави икономистът. Пълния текст на интервюто четете по-късно в „Мнение“ Теодора ПАВЛОВА

2 Ноември 2019 | 13:08 | Агенция "Фокус"

Румен Гълъбинов, икономист: В краткосрочна перспектива няма да се отлепим от последното място по доходи в ЕС

Румен Гълъбинов, икономист: В краткосрочна перспектива няма да се отлепим от последното място по доходи в ЕС

София. В краткосрочна перспектива от две-три години ние няма да се отлепим от последното място по доходи в ЕС. Това каза в интервю за Агенция „Фокус“ икономистът Румен Гълъбинов в коментар на одобрения от Министерски съвет бюджет за 2020 година. Той посочи, че Бюджет 2020 му има за основна цел увеличаване на доходите в областта на образование, здравеопазване и увеличение на индексиране на пенсиите, но определи като „твърде неамбициозен“ начина, по който се предвижда това да се случи. „Защото увеличението на доходите е предвидено да стане през увеличението на минималната работна заплата – от 560 лева на 1 януари 2020 година да стане 610 лева и след това през 2021 година да стане 650 лева. Дори и в момента държавите, с които се сравняваме, с които влязохме по едно и също време в ЕС от региона, например – Румъния. Там минималната работна заплата е 445 евро, което е 870 лева. В Хърватия беше съобщено, че от 1 януари 2020 година минималната заплата става 435 евро, което е 850 лева. Тоест дори в момента ние изоставаме с повече от една трета от минималните заплати от Централна и Източна Европа – тези, които са най-близо до нас. Ако се сравняваме с Гърция, там изоставаме с повече от два пъти на минималните заплати“, допълни икономистът. Гълъбинов коментира още, че предвиденото десетпроцентно увеличение на заплатите на държавните служители не е достатъчно/ „Тоест ние трябва да имаме реално увеличение на заплатите в следващите три години между 15 и 20 % годишно, за да може след този период да сме с повече от 50 % нараснали доходи и да се оттласнем от дъното на най-нисък стандарт на живот“, посочи той. Пълния текст на интервюто четете по-късно в „Мнение“ Теодора ПАВЛОВА

2 Ноември 2019 | 12:15 | Агенция "Фокус"

Илиян Василев, Център за балкански и черноморски изследвания: Силните черти на България по казуса с „Фолксваген“ се проектират на фона на рисковете и недостатъците на Турция, а не като обективни преимущества

Илиян Василев, Център за балкански и черноморски изследвания: Силните черти на България по казуса с „Фолксваген“ се проектират на фона на рисковете и недостатъците на Турция, а не като обективни преимущества

София. Силните черти на България по казуса с „Фолксваген“ се проектират на фона на рисковете и недостатъците на Турция, а не като обективни преимущества. Това каза за обзорното предаване „Това е България“ на Радио „Фокус“ Илиян Василев, член на УС на Център за балкански и черноморски изследвания във връзка с отлагането на строежа на германския завод заради турската военна операция в Северна Сирия. Той обясни, че големият недостатък на Турция е политическите рискове, които, по думите му, са неуправляеми от който и да е стратегически инвеститор, но докато в южната ни съседка президентът Ердоган лично дърпа инвестицията, у нас премиерът Борисов не е толкова ангажиран, колкото бившият президент Росен Плевнелиев, чрез контактите си в Германия. „Да не забравяме – основният лобист за инвестицията да не бъде в България, а да бъде в Турция, е бившият германски канцлер Герхард Шрьодер, който изпълнява мисия, която му е възложена от Кремъл, да помогне на новия приятел на Владимир Путин – Ердоган, да направи тази германска инвестиция Турция. Ние перманентно се снишаваме, ако стане въпрос да кажем, че Кремъл, в случая, работи срещу българските интереси през проксито си - лобиста Герхард Шрьодер. Ако го кажем явно и в прав текст – само ще усилим позицията си“, обясни той. Илиян Василев добави, че не се увеличават шансовете на България за привличането на Фолксваген като стратегически инвеститор, защото има големи принципни въпроси и рискове, свързани със страната ни. Ако една част от тях могат да се решат в контекста на специално обслужване, внимание от страна властта, друга част трудно може да се компенсира, а именно – институционалния дефицит, проблеми в съдебната система и липсата на квалифицирана работна ръка. Цоня СЪБЧЕВА

16 Октомври 2019 | 19:49 | Агенция "Фокус"

HAZ: Към момента изграждането на завод на „Фолксваген“ в Турция е немислимo, призна Щефан Вайл

HAZ: Към момента изграждането на завод на „Фолксваген“ в Турция е немислимo, призна Щефан Вайл

Волфсбург. Министър-председателят на федералната провинция Долна Саксония Щефан Вайл, който е член на Надзорния съвет на германския концерн „Фолксваген“, коментира за изданието Hannoversche Allgemeine Zeitung информацията за отлагане на решението за изграждане на нов завод на компанията в Турция. „С оглед настоящите условия, не си го представям“, гласи отговорът на Вайл на съответния въпрос. Той описа новата, трета по ред военна офанзива на Анкара в Северна Сирия като „шамар в лицето на човешките права и международното право“. За Надзорния съвет на „Фолксваген“ предстоят „фундаментални обсъждания“ на проекта за новия завод, обяви и министърът на икономиката на Долна Саксония Бернд Алтхусман, също член на ръководния орган на германския концерн. „Фолкваген“ обмисля от месеци къде да открие новия си завод, като освен Турция, сред потенциалните кандидати бе и България. В предходните седмици в медиите се появиха множество публикации, в които се твърдеше, че германският концерн е избрал района около Измир за новия си завод. Окончателното решение се очакваше в началото на текущия месец. По-рано икономическото издание Das Handelsblatt, позовавайки се на свои източници от компанията, съобщи, че германският автомобилен концерн отлага реализирането на плана за изграждане на завод в Турция заради военна операция на Анкара в Сирия. При новосъздалата се ситуация не може да има „зелена светлина“ за изграждане на завода в района на Измир, разкриха източниците от автомобилния производител. Националният ежедневник Die Zeit цитира говорител на „Фолксваген“, който подчерта единствено: „Следим ситуацията с голяма загриженост“. Други подробности не бяха представени. Превод и редакция: Тереза Герова

15 Октомври 2019 | 15:54 | Агенция "Фокус"

Reuters: „Фолксваген“ отложи окончателното решение за завода в Турция заради операцията в Северна Сирия

Reuters: „Фолксваген“ отложи окончателното решение за завода в Турция заради операцията в Северна Сирия

Франкфурт. „Фолксваген“ отложи окончателното решение за изграждането на автомобилен завод в Турция на фона на международните критики срещу военната операция на Анкара в Северна Сирия и опасенията от евентуални щети върху репутацията на компанията, предава Reuters. Както заяви пред Handelsblatt говорител на германския автомобилен концерн, компанията „наблюдава ситуацията с голяма загриженост“. По-рано този месец „Фолксваген“ регистрира дъщерно дружество в западната турска провинция Маниса, независимо че от компанията твърдят, че все още са в заключителен етап на преговорите и все още не са взели окончателното решение къде да изградят завода. Превод и редакция: Иван Христов

15 Октомври 2019 | 09:34 | Агенция "Фокус"

Румен Гълъбинов, икономист: България трябва да се позиционира в сегменти, в които или другите държави са по-слаби или все още не са развити

Румен Гълъбинов, икономист: България трябва да се позиционира в сегменти, в които или другите държави са по-слаби или все още не са развити

София. България трябва да се позиционира в сегменти, в които или другите държави са по-слаби или все още не са развити. Това каза за сутрешния блок „Добро утро, България“ на Радио „Фокус“ икономистът Румен Гълъбинов във връзка с инвестиционния климант на страната. Той добави, че в света тече глобална оптимизация, свързана с автоматизирането и роботизирането на производства, а България се явява поддоставчик на големите концерни, без да произвежда краен продукт. Не е достатъчно страната ни да се рекламира с ниски заплати, защото се асоциира с нискоквалифициран и нискотехнологичен труд, който не се нрави на съвременния инвеститор, каза още той, като поясни, че не трябва да привлечем какъвто и да е автомобилен инвеститор, а да търсим различния подход. „Много по-добрата перспектива за нас е ако искаме да привлечем производител на електромобили, електровозила. Технологиите се развиват, екологичните стандарти се завишават и все повече традиционният автомобил на двигател с вътрешно горене ще намалява като търсене и производство. Преминава се към хибридните технологии или изцяло на електрозадвижване или електродвигател, а ние имаме исторически традиции в това отношение. Дори в момента по-голямата част от авточастите, които произвеждаме са всъщност за електросистемата на автомобила и компютърната му система. Ние в това сме силни, имаме традиции, имаме и кадри“, добави икономистът. Румен Гълъбинов обясни, че трябва да се възползваме от възможността, за да се превърнем в регионален център за електромобилност и електропроизводство. По думите му България разчита на повече свеж ресурс от еврофондовете и емигрантски пари, отколко на такива от преки чуждестранни инвеститори и това трябва да се промени. При брутен вътрешен продукт с над 100 млрд. лева годиншно инвестициите трябва да са между 10% и 15%, а в момента са 2-3% от БВП, обобщи икономистът. Йоланда ПЕЛОВА

9 Октомври 2019 | 10:27 | Агенция "Фокус"

Die Sueddeutsche Zeitung: България се ядоса на решението на „Фолксваген“ за откриването на дъщерна фирма в Турция

Die Sueddeutsche Zeitung: България се ядоса на решението на „Фолксваген“ за откриването на дъщерна фирма в Турция

София. България реагира с разочарование и критика на решението на германския концерн „Фолксваген“ да създаде дъщерно дружество на компанията на територията на Турция, което се счита за допълнителна стъпка към изграждането на планирания завод, отбелязва баварският ежедневник Die Sueddeutsche Zeitung, най-тиражираният вестник във ФРГ. „Това беше изключително неравностойна битка с Турция", цитира изданието думите на бившия президент на България Росен Плевнелиев. България, която граничи с Турция, бе сред кандидатите за изграждането на новия завод на германския концерн. От седмици обаче се говори, че „Фолксваген“ е в „заключителни разговори" с Анкара за строеж на завод близо до турския град Измир. Там трябва да бъдат произвеждани новите модели „Пасат“ и „Шкода Супърб“. Превод и редакция: Тереза Герова

4 Октомври 2019 | 10:19 | Агенция "Фокус"