СВЪРЗАНИ НОВИНИ

Министерство на транспорта ще предложи промени в Закона за автомобилните превози на следващото правителствено заседание

Министерство на транспорта ще предложи промени в Закона за автомобилните превози на следващото правителствено заседание

София. Министерство на транспорта ще предложи промени в Закона за автомобилните превози на следващото правителствено заседание. Това съобщи министърът на транспорта Росен Желязков пред журналисти в Народното събрание, предаде репортер на Агенция „Фокус“

13 Декември 2019 | 14:23 | Агенция "Фокус"

Министър Росен Желязков: Много ясно ще се категоризират превозните средства според степента на замърсяемост

Министър Росен Желязков: Много ясно ще се категоризират превозните средства според степента на замърсяемост

София. Много ясно ще се категоризират превозните средства според степента на замърсяемост, за да бъде въведен много категорично и ясно принципът, че замърсителят плаща. Това каза министърът на транспорта Росен Желязков по време на пресконференция за представяне на тол системата, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Всяка нелека политика, която намира своето практическо решение и реализация е свързана с дискусии и с обществени вълнения, с очаквания и опасения. Въвеждането на тол системата не е самоцел, а идва сравнително късно, но сега е момента, в който паралелно с общоевропейските политики по отношение на използването на пътната инфраструктура, които понастоящем се дебатират в отделните формати на съвета, най-вече в съвета по транспорт. Целят ясното дефиниране на политиката на съюза и в част в България по отношение на основните проблеми, свързани с темите, които се лансират в обществото – като политики именно свързаност, декарбонизация и дигитализация“, каза министърът. „По отношение на темата за свързаност, до настоящия момент в България са инвестирани огромни ресурси за пътната инфраструктура. Оттук нататък ангажиментът за това ще бъде на националното правителство. Ще бъде ангажимент на данъкоплатците и, разбира се, ще бъда ангажимент на тези, които ползват пътната инфраструктура независимо от произхода на превозните средства. Естествено, тежестта и нейното разпределение е най-трудният въпрос, който всъщност поражда част от полемиките“, допълни Желязков. "Още като започнем с етимологията на думата - тол, който някак си е станала част от българския наратив. Ако вземем нейния най-ясен прочит, това е думата дан. Кой как допринася за използването за използването на инфраструктурата. Това е темата, която може би днес ще бъде акцентът. В момента в съвета по транспорт е приет общият подход по отношение на измененията в директива 19.99. Това е директивата така наречената евровинетка“, допълни той. "Много ясно е казано, че освен ползването на инфраструктурата, където принципът, че разрушителят е този, който плаща, много ясно ще се категоризират превозните средства според степента на замърсяемост, за да бъде въведен много категорично и ясно принципът, че замърсителят плаща. Тарифите, които в момента се обсъждат по отношение на евровинетките в държавите, които ги използват, ясно ограничават превозни средства евро пет и шест от тези с по-ниска категория. Приносът по отношение на постигнатия общ подход на съвета на България е значителен. Нашето настояване беше от обхвата на евровинетката да бъдат изключени бусове и леки товарни автомобили. Тоест това е подходът, който ние защитаваме и на национално ниво“, каза още министърът. Теодора ПАТРОНОВА

5 Декември 2019 | 12:51 | Агенция "Фокус"

Министър Петя Аврамова: Въвеждането на електронната винетка и тол таксите за тежкотоварните автомобили за изминато разстояние е радикална реформа в събирането на пътни такси

Министър Петя Аврамова: Въвеждането на електронната винетка и тол таксите за тежкотоварните автомобили за изминато разстояние е радикална реформа в събирането на пътни такси

София. Въвеждането на електронната винетка и тол таксите за тежкотоварните автомобили на база изминато разстояние е проект, който по своята същност представлява една радикална реформа в събирането на пътни такси за движение по републиканската пътна мрежа. Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова на представяне на проекта за тол таксите, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Новият модел отразява принципа на справедливост както към колите превозвачи, така и към обществото като цяло. При въвеждането му Министерството на регионалното развитие и благоустройството се допита до общественото мнение и най-голям процент от запитаните споделят тезата, че превозните средства, които амортизират пътната настилка трябва всъщност да плащат и по-високи такси. Сега е точно обратното. Две трети от приходите от винетки са от леките автомобили, а една трета от товарните автомобили и автобуси“, обясни министърът. „Надяваме се с въвеждането на тол таксуването да се възстанови баланса и пътната инфраструктура да започне да се самоиздържа. Както всяка една реформа, така и тази не може да стане с магическа пръчка. Нито може да мине напълно гладко и безболезнено. Затова неизбежно се връщам към началото на процеса“, каза още Аврамова. „Точно по това време преди една година, когато бяхме изправени пред много неизвестни, предстоеше пускането на електронните винетки, продължаваше работата по нормативната уредба, имаше много страхове, много въпроси. За щастие всичко от това вече е зад гърба ми. Разбира се, не мина без трудности. Но хубавото е, че днес продажбата на електронни винетки върви добре, което се дължи на работата, на усилията на всички, които работят в националното тол управление към АПИ, на партньорите, националните доставчици на услуги и най-вече на хората, които са контрола по пътищата“, допълни тя. „Към 30 ноември са продадени 7 761 239 електронни винетки на стойност 373 451 853 лева. На 16-ти август започна техническата експлоатация на тол системата с тестването на маршрутните карти и тол калкулатори. А сега предстои втората част – това е тестването на бордовите устройства от превозвачите. Паралелно с това изключително прецизно и с оглед намирането на баланса между интересите на държавата и превозвачите, бе определен и обхвата на мрежата, който в последния вариант е 6050 километра, за които се дължи тол такса. Извърши се и почти висш пилотаж в изготвянето на тарифите, вече се финализира процеса. Има предложени на обществено обсъждане тарифи“, обясни Аврамова. Теодора ПАТРОНОВА

5 Декември 2019 | 12:25 | Агенция "Фокус"

Проф. Олег Асенов, АПИ: Вторият етап на тестовете за тол системата ще започнат в средата на декември

Проф. Олег Асенов, АПИ: Вторият етап на тестовете за тол системата ще започнат в средата на декември

София. Вторият етап на тестовете за тол системата ще започнат категорично в средата на декември. Това каза проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на АПИ пред журналисти, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Изработили сме форма, заявка за тестове на бордови устройства, които ще имаме възможност от следващата седмица да ги предоставим на превозвачите. Този тест се свързва и с началото на процедури за оперативни съвместимост с национални доставчици. След обявяването на общите условия имаме активност от страна на тях и очаквам също да започнем съвместно тези процедури за оперативна съвместимост по графика, който сме си задали - от средата на декември тестове с бордови устройства“, допълни проф. Асенов. „На сайта на АПИ ще има отчети за движението на бордови устройства всеки ден, за да може и тези транспортни фирми, които не участват директно в тестовете, както и обществеността да види от първа ръка реалното свободно движение на един камион до какви резултати ще доведе като натрупани тол такси на дневна база“, обясни още той. „Ние сме в режим на техническа експлоатация. В този режим единственото решение за търговска експлоатация по закон взема Министерски съвет. Отговарям за техническата експлоатация и за това системата да е в готовност за техническо опериране. Системата е в готовност за техническо опериране и е в готовност и за търговско опериране“, каза още проф. Асенов. „Тези допълни тестове те са необходими преди всички, заради това, че правим инфраструктурна реформа. В други страни с други тол системи подобни тестове са правени доста по-дълго не заради самата техническа готовност, а за да може обществеността и цялостния бизнес модел, който е сплетен в тази инфраструктурна реформа да се настрои. Ние говорим много често за превозвачи, но аз имам срещи с хора, които произвеждат суровини и те също трябва да настроят модела си за договаряне на транспортната услуга“, каза още той. Теодора ПАТРОНОВА

5 Декември 2019 | 12:08 | Агенция "Фокус"

Проф. Олег Асенов, АПИ: Самата тол такса не е най-големият компонент в транспортната услуга, тя е просто част от нея

Проф. Олег Асенов, АПИ: Самата тол такса не е най-големият компонент в транспортната услуга, тя е просто част от нея

София. Самата тол такса не е най-големият компонент в транспортната услуга, тя е просто част от транспортната услуга. Това каза проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на АПИ прд журналисти, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Този процес, така или иначе е процес. Винаги пазара като пазар се тества на определена цена, но накрая търсенето и предлагането намират баланса. Смятам, че тол таксите са също един такъв процес. Самата тол такса не е най-големия компонент в транспортната услуга, тя е просто част от транспортната услуга“, каза той. „Тя се облага върху единица тегло. Един камион може да вози 15 – 20 тона полезен товар и трябва това също да го оценим като механизъм за изчисление. Когато казваме една – две стотинки на килограм или литър, искам да подчертая, че това изчисление е точно оценявайки тези фактори, както и още един важен фактор“, допълни проф. Асенов. „Пътят, който преминава като процес стоката докато стигне до крайния потребител. Тоест ние в транспортните разстояния оценяваме разстоянията от суровината до местата за нейната преработка, до местата за дистрибуция и от местата за дистрибуция до местата за крайно потребление. Така че ако по националната статистика средният превоз на разстояние за единичен курс в България е 62 или 64 километра, няма наш разчет, в който средно превозно разстояние да е по-малко от 189 километра“, допълни той.“ Това означава, че ние сме изчислили най-малко три курса транспортни на същото това тегло при оценката, за да можем да стигнем до този анализ, който сме направили. Така че той в никакъв случай нито е спекулативен, нито има за цел да подведе някого или да противопостави една група на друга. Той е прагматичен“, обясни проф. Асенов. Теодора ПАТРОНОВА

5 Декември 2019 | 11:50 | Агенция "Фокус"

Проф. Олег Асенов, АПИ: Самите автобусни превозвачи настояват да запазим определени високи нива на тарифите за случайните превози

Проф. Олег Асенов, АПИ: Самите автобусни превозвачи настояват да запазим определени високи нива на тарифите за случайните превози

София. Трябва да намерим решение, което да е комбинация между техническо решение и приложение на тарифата. Това каза проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на АПИ прд журналисти, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Но със сигурност виждаме резерв за намаляване. Тарифите за малките автобуси бяха между 4 и 7 стотинки, разбира се, те ще отидат в някакъв друг диапазон. Дискутираме това. Също и за големите автобуси. Искам да подчертая, че самите автобусни превозвачи настояват да запазим определени високи нива за случайните превози и за търговските операции, които са свързани с обслужване на екскурзии и всички такива дейности. Това също е една подадена ръка от тях, което показва и смисъла на диалога и на общественото обсъждане“, каза той. „Мислим за техническо решение, през което по определен начин да управляваме таксите. Все още това техническо решение го обсъждаме активно, но съм сигурен, че накрая в тарифата автобусните превозвачи ще видят нашето разбиране към техните проблеми, защото техните проблеми са реални. Не са проблеми, които са измислени. Това е действителността“, уточни проф. Асенов. „Аз работя с тях. Виждам тяхната работа. Обикалям точно тези райони, където една линия обслужва места, които един път на ден могат да бъдат застъпени. Затова трябва да намерим това решение, което да е комбинация между техническо решение и приложение на тарифата. Това, което сме направили съвместно с колегите от Световна банка, първо, с предложението за новата тарифа им възложихме да актуализират техните разчети на стоките от първа необходимост, така и за автобусите“, каза още той. „Билет София – Варна при 20 места заемане в автобуса, изчислението е с 96 стотинки за едно пътуване увеличение на цената. За по-малките маршрути примерно Пловдив –Пазарджик увеличението от две до пет стотинки. Има маршрути, които са характерни, които преминават по пътища, които нямат ТОЛ, там реално ако погледнем формално би трябвало цената на автобусните билети да се намали“, допълни проф. Асенов. Теодора ПАТРОНОВА

5 Декември 2019 | 11:38 | Агенция "Фокус"

Проф. Олег Асенов, АПИ: Търсим да намерим механизъм, с който да удовлетворим исканията на превозвачите за намаляване на тарифите

Проф. Олег Асенов, АПИ: Търсим да намерим механизъм, с който да удовлетворим исканията на превозвачите за намаляване на тарифите

София. Единият акцент, който търсим е да намерим механизъм, с който да удовлетворим исканията на превозвачите за намаляване на тарифите. Това каза пред журналисти проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на АПИ, предаде репортер на Агенция "Фокус". "Към момента разглеждаме последните варианти, които са, дадени за обществено обсъждане. В тези варианти виждаме възможности за допълнителни сценарии, както по отношение на разместване на екологичните класове и тяхната тежест, така и намаляване на определени категории, които в анализите и общественото обсъждане, което в момента върви, сме получили аргументация, предложения", обясни той. "Специално внимание отделяме на автобусите. Опитваме се да намерим правилно подходи. От една страна разбираме проблема, който имат автобусните превозвачи по отношение на линиите, които отдавна вече са включени договори за тях. Те трудно могат да привлекат допълнително финансиране, защото са по обществено поръчки", обясни проф. Попов. "Там специално се стремим да намерим решение на този въпрос и ще го намерим през тарифата и техническо решение. Защото тарифата е само отражение на технически процес за осигуряване на процеса на тарифирането. Така че единият акцент, който търсим да намерим механизъм, с който да удовлетворим исканията на превозвачите за намаляване на тарифите, каза още той. Теодора ПАТРОНОВА

5 Декември 2019 | 10:57 | Агенция "Фокус"

АПИ и Световната банка организират форум за тол системата

АПИ и Световната банка организират форум за тол системата

София. Агенция „Пътна инфраструктура“ и Световната банка – консултант на държавната пътна администрация, организират форум във връзка с въвеждането на тол системата. Срещата е в рамките на общественото обсъждане на проекта на тарифа на тол таксите, което продължава до 16 декември 2019 г. Това съобщиха от пресцентъра на Агенция „Пътна инфраструктура“. Събитието ще се проведе от 10.00 часа в хотел „Хилтън“, зала „Мусала“. Очаква се във форума да участват министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова, министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков, заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, председателят на Управителния съвет на АПИ Георги Терзийски и др. Проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на АПИ, ще представи философията и същността на електронната система. Експерти на Световната банка ще акцентират на най-добрите европейски и световни практики при въвеждането на тол таксуването, принципите за определяне на тарифите у нас и как те ще се отразят на цените на стоките от първа необходимост и на автобусните билети. Ще бъде представен и моделът на функциониране на националните доставчици на услуги и на доставчиците на декларирани данни като партньори на АПИ в тол таксуването. На форума са поканени народни представители от Комисията за регионална политика, благоустройство и местно самоуправление в Народното събрание, представители на МВР, на Агенция „Митници“, членовете на Обществения консултативен съвет по въвеждане в експлоатация на електронната система за таксуване на база време и изминато разстояние. Ще участват представители на дипломатическия корпус, на неправителствения сектор, икономически анализатори и др.

5 Декември 2019 | 07:56 | Агенция "Фокус"