СВЪРЗАНИ НОВИНИ

Проф. Олег Асенов: Имаме най-ниските тарифи за пътища в Европа

Проф. Олег Асенов: Имаме най-ниските тарифи за пътища в Европа

София. Имаме най-ниските тарифи за пътища в Европа. Това каза проф. Олег Асенов, член на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“, в интервю за предаването „Здравей, България“ по Нова телевизия.„От София до Бургас тол таксата е 10 лв. за най-големия автобус за еднократно пътуване. Ако човек иска да мине с камион по транзитния маршрут от София до ГКПП „Капитан Андреево“, говорим з...

27 Февруари 2020 | 09:06 | Агенция "Фокус"

Премиерът Бойко Борисов: Тол системата не тръгва - ако всичко  с нея не свърши в рамките на 7 % за доставчиците на услугата

Премиерът Бойко Борисов: Тол системата не тръгва - ако всичко с нея не свърши в рамките на 7 % за доставчиците на услугата

София. Ако не свърши в рамките на 7 %, няма тол система. Това каза премиерът Бойко Борисов по време на среща с превозвачите за тол системата във връзка с комисионната на националните доставчиците на услугата, които взимат 7 % от платените тол такси, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Затова, ако сте ок - 7 % забиваме и това е. Не го ли направите на 27 –ми се срещаме и ви казвам: продължавайте да плащате винетки“, каза още премиерът. „Молбата е ми е преди да се направи, да се заговори за протести, за недоволство, обадете ми се. Няма случай да не съм ви приел. Ето сега се върнах, затова ви приемам сега. Иначе аз щях да дойда на кръглата маса, да ви чуя там и това щяхме да си го спестим. Това са ни условията. Това са ни сроковете, съвместно действаме, за да можем парите, които се акумилират да отиват пак за пътна безопасност. Много неща трябва да се направят. Виждате мантинелите, двойни“, каза премиерът Бойко Борисов на превозвачите. Той обясни, че това е целта на тол системата и обясни, че например на Южната дъга ще са две мантинелите, да има шумяща маркировка.

26 Февруари 2020 | 19:33 | Агенция "Фокус"

Министър Владислав Горанов и зам.-министър Николай Нанков ще се срещнат с превозвачи

Министър Владислав Горанов и зам.-министър Николай Нанков ще се срещнат с превозвачи

София. Министърът на финансите Владислав Горанов и заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков ще се срещнат с представители на превозвачите в 18.30 часа в сградата на Министерския съвет. Това съобщиха от правителствената информационна служба.

26 Февруари 2020 | 18:12 | Агенция "Фокус"

Проф. Олег Асенов: АПИ изпълни своето задължение да създаде нова карта с нови сегменти за новото покритие и да я предоставим за работа на доставчиците

Проф. Олег Асенов: АПИ изпълни своето задължение да създаде нова карта с нови сегменти за новото покритие и да я предоставим за работа на доставчиците

София. АПИ изпълни своето задължение, което поехме на срещата при премиера - за две седмици да създадем нова карта с нови сегменти за новото покритие и тази карта да я предоставим за работа на националните доставчици. Това каза проф. Олег Асенов, член на управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“, по време на дискусията между заинтересовани страни за въвеждането на тол системата, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Телематичните и бордовите устройства не са обект на тази комисионна или отстъпка, който той получава за обработените данни за електронно таксуване. Тези средства са за така наречената услуга за таксуване, която стартира от момента на получаване на суровите данни за геопозицията. По тази причина към момента, анализирайки общите условия с доставчиците, ние не виждаме противоречие в това да има такса или да се продава бордовото устройство, както е посочено в общите условия. Разбира се, в резултат на дискусията с голяма част от колегите, които са ключови и активни представители на транспортния бранш, в последните няколко седмици сме ежедневно в контакт, за да намерим онзи модел или онзи начин да анализираме с националните доставчици също и техните разходи, за да видим какъв е вариантът за всички страни да постигнем консенсус“, каза още той. „Важно е също да се подчертае, че 50 дни преди старта на тол системата ние променихме заедно с превозвачите правилата на играта. Променихме съществено покритието, променихме и тарифата. Промяна на покритието в такъв мащаб за хората, които разбират от тол системи, означава изцяло пресъздаване на нова цифрова карта за таксуване. АПИ изпълни своето задължение, което поехме на срещата при премиера - за две седмици да създадем нова карта с нови сегменти за новото покритие и тази карта да я предоставим за работа на националните доставчици“, допълни още проф. Асенов. „При тази карта, при това покритие и при тази тарифа, се получава и нов модел на паричните потоци. Вероятно нашите разчети, които сме направили в началото, не са верни. Вероятно статистиката, която сме използвали от Националния статистически институт, може би не е съвсем точна и приходите, които ще съберем накрая на тази година, ще бъдат 450 милиона, както е заложено в приходната част на държавния бюджет. Аз силно се надявам на това, не защото е толкова важно за мен самия, а защото това е важно за пътната инфраструктура, която има нужда от финанси, за да стане по-добра, по-безопасна, камионите да се чупят по-малко, защото и това е важно“, каза още той. Теодора ПАТРОНОВА

26 Февруари 2020 | 15:46 | Агенция "Фокус"

Проф. Олег Асенов, АПИ: При тази конфигурация на тол системата е задължително да има външни партньори, които да осигуряват услугите за електронно таксуване

Проф. Олег Асенов, АПИ: При тази конфигурация на тол системата е задължително да има външни партньори, които да осигуряват услугите за електронно таксуване

София. При този бизнес модел и при тази конфигурация на тол системата е задължително да има външни партньори, които да осигуряват услугите за електронно таксуване. Това каза проф. Олег Асенов, член на управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“, по време на дискусията между заинтересовани страни за въвеждането на тол системата, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Като техническо задание в нашата тол система лицето, което събира таксите в неговата платформа, в нея има един компонент, който е основно важен за тол таксуването и това е така нареченият мап мачер. Мап мачер е такава технология, на базата на която от геоданните се квалифицират и избират през кои сегменти е минало съответното превозно средство. На базата на това се съставят тол декларации, които идват при лицето събиращо пътни такси, тоест АПИ. То всяка тол декларация оценява, дава и стойност и по този начин се сформира сметката за таксуване. В този смисъл и при този бизнес модел и при тази конфигурация на системата е задължително да има външни партньори, които да осигуряват услугите за електронно гласуване“, каза още Асенов. „Трябва да има външни партньори, които да осигуряват устройствата, телематични или бордови устройства, на базата на които да се сменя геопозицията на пътните превозни средства. Ето това е в най-общ вид смисъла на модела, който имаме в момента като бизнес модел в България като такъв. Тоест лицето, събиращо пътни такси, получава готови тол декларации от националните доставчици по стандартен интерфейс. Тези декларации по същия този стандартен интерфейс лицето, събиращо такси на базата на подадения сегмент, категория, емисионен клас и броя оси, генерира запис за пътно таксуване, който го изпраща към националния доставчик за събиране на средства от крайния потребител“, допълни още той. „Договорите се сключват независимо от използваното устройство за таксуване от националния доставчик. Националният доставчик носи цялата отговорност за паричния поток, който се събира от пътните такси и съответно дължи бланкова гаранция на база на точно тази програма за опериране, който той е посочил и която е оценена от комисия, определена със заповед на управителния съвет във връзка с неговото досие за кандидатстване“, обясни още проф. Асенов. „Общите условия, които са инструмент за контрол на държавата над дейността на националния доставчик и ясно е показано, че неговите задължения, за които на него му се плащат тези проценти от оборота са свързани с услуги за електронно таксуване. Това е обработката на вече генерирани данни за геопозиция, мачването на базата на платената пътна мрежа и позицията, която е генерирало устройството от пътното транспортно средство кой е сегмента. Оттам добавяне на данни за категория или емисионен клас и брой оси и формиране на тол декларации. Ето това от край до край е процесът, за който националния доставчик получава пари от оборота, за да осигури този елемент от таксуването“, каза още той. Теодора ПАТРОНОВА

26 Февруари 2020 | 15:25 | Агенция "Фокус"

Димитър Димитров, Камара на автомобилните превозвачи: Целта ни е да изясним обстоятелствата около оборудването с бордови устройства и работоспособността на маршрутните карти

Димитър Димитров, Камара на автомобилните превозвачи: Целта ни е да изясним обстоятелствата около оборудването с бордови устройства и работоспособността на маршрутните карти

София. Целта ни е да изясним обстоятелствата около тол системата, а именно оборудването с бордови устройства, условията за ползване на GPS тракерите, както и работоспособността на маршрутните карти. Тъй като има проблеми при тестването им. Това каза директорът на Камарата на автомобилните превозвачи Димитър Димитров на среща между АПИ, превозвачи и други заинтересувани среди за въвеждането на тол системата, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „На интернет страницата на БГ тол, която се поддържа от АПИ, фигурират четири национални доставчици на услугите. Това са „Интелигентни трафик системи“, „Телетол АД“, „Консортсмарт инфраструктура“ и „Икон ООД“. От които само два функционират, а именно са „Интелигентни трафик системи“ и „Консортсмарт инфраструктура“. На 19 февруари те обявиха цените за бордовите устройства - съответно 15.90 „Интелигентни трафик системи“ и 14.95 лв. същите условия от „Консортсмарт инфраструктура“. Тези устройства се продават с двугодишен договор, като се дължат месечните такси при предсрочното прекратяване на тези договори вече с няколко особености. Имаме писма, че ще бъдат изменени общите условия“, обърна внимание той. Димитров допълни, че в допълнение от доставчиците на GPS тракерите се изискват допълнителна такса от пет лева, за да могат да предават информация къде е позиционирано превозното средство. „Основните въпроси, с които са се обръщали към нас като организация, са защо националните доставчици на услугата определят месечна такса за бордови устройства и GPS при положение, че съгласно договора с АПИ и общите условия на последните е записано, че те определят от името на АПИ и продават, и отдават под наем бордовите устройства? Защо се налага събиране на описаната абонаментна такса при положение, че националните доставчици на услугата взимат 7% от платените тол такса? Защо не може като почти всяка страна да се вземе машинката срещу определен депозит, след което да бъде върната и сумата да бъде възстановена на превозвача? Какво е разписано в стратегията за предоставяне на бордовите устройства, които са длъжни националните доставчици на услугата да предоставят на АПИ? Защо въобще се налага да използваме посредник при плащането на тол таксите, който ще събира 7%? Защо Министерството на регионалното развитие и благоустройството и АПИ не успяха така да създадат тол системата, че основната тежест да се плаща от транзитния трафик и работят ли коректно маршрутните карти? Това са най-често задаваните въпроси“, каза още Димитров. Теодора ПАТРОНОВА

26 Февруари 2020 | 14:57 | Агенция "Фокус"

Проф. Олег Асенов ще участва в среща-дискусия с превозвачи във връзка с тол системата

Проф. Олег Асенов ще участва в среща-дискусия с превозвачи във връзка с тол системата

София. Проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“, ще участва в среща-дискусия на тема „Предизвикателствата при въвеждането и експлоатацията на тол системата в България“ на 26 февруари. Това съобщиха от пресцентъра на Агенция „Пътна инфраструктура“. Поканата е отправена от няколко браншови транспортни организации – Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътищата, Камарата на автомобилните превозвачи в България, Конфедерацията на автобусните превозвачи и Националното сдружение на българските превозвачи. Срещата ще бъде в „Гранд Хотел София“ от 14.00 часа. Проф. Асенов ще представи основните аспекти на тол системата, която ще бъде въведена в търговска експлоатация за пътните превозни средства над 3,5 т от 1 март 2020 г.

26 Февруари 2020 | 07:37 | Агенция "Фокус"