Владимир Тодоров, БАПК: Опасностите за шофьорите през зимата са ниските температури, по-късият ден и снега
2 Декември 2019 | 18:07 | Агенция "Фокус"
Фокус: Времето навън стана доста студено. Какви са най-големите опасности, които крие зимното време за шофьорите?
Владимир Тодоров: Зимата всъщност е свързана с няколко особености. Първо падат температурите. Второ денят започва да бъде много по-къс и се стъмнява по-рано и има сняг, дъжд, мъгла. Това са три особености, които влияят върху поведението на автомобила и съответно върху поведението на водача. Най-сериозните проблеми са, че пътищата стават хлъзгави, автомобилите стават неуправляеми и в тъмната част на деня пострадват много пешеходци. Особено в малките населени места това са възрастни хора, които се движат с тъмни дрехи, палта и те от своя страна излизат на пътя, не ходят по тротоарите и стават жертва на ПТП. Друг сериозен проблем е липсата на дистанция. Когато ние се движим в мъгла, сняг, дъжд ние трябва да спазваме едно просто правило за три секунди преди другия автомобил. Тоест трябва да има разстояние между нас и другия автомобил най-малко три автомобила или три секунди. Има опасност от черен лед, особено по виадуктите на магистралите, където духа вятър и температурата може да бъде около под нулата и да се получи заледяване. В едни планински части, когато има много завои, има места на пътя, където не е заледен, но на други е заледен.
Фокус: За какво трябва да са най-внимателни шофьорите през зимните месеци?
Владимир Тодоров: Трябва да са внимателни точно за тези места, където има черен лед, където има замръзване, където има падащи камъни, където има мъгла. Шофьорите трябва да намалят. Трябва да шофират изключително внимателно. Попадайки в ситуация, където има черен лед не трябва да натискат рязко спирачката, а трябва да хванат волана и така да държат гумите в пътя, че когато автомобилът стъпи на твърд асфалт, гумите да бъдат в посоката на движение. Трябва да внимават за пешеходци, които се движат по платното. Трябва да внимават да не блъснат някой велосипедист, някоя каруца и да спазват дистанция.
Фокус: Колко катастрофи са станали тази година? Кой е месецът с най-много инциденти?
Владимир Тодоров: От началото на годината има 517 загинали и 7100 ранени като загиналите са с 17 повече от същия период през миналата година. По принцип зимата стават по-малко тежки катастрофи. Най-големите катастрофи са юли, август и септември. Зимните месеци не са толкова инфарктни, защото средната скорост на хората намалява.
Фокус: Какви са най-честите причини за катастрофи през зимните месеци?
Владимир Тодоров: Най-честите са свързани с блъскането на пешеходци, с неправилно изпреварване, със заледени участъци, с навлизане в насрещното движение.
Фокус: Какъв е Вашият съвет към шофьорите как да предотвратят катастрофи по зимните пътища?
Владимир Тодоров: Да бъдат с добре оборудвани автомобили. В никакъв случай да не си позволяват да карат с летни гуми, макар и законът да го позволява. Да имат изправна отоплителна система. Шофьорите да си чистят предните и задните стъкла. Да има работещи чистачки. Всички в автомобила да бъдат с предпазни колани, включително и тези на задните седалки. Децата да бъдат в детски столчета.
Фокус: Защо е важно да се сменят летните гуми със зимни? Каква друга екипировка ни е необходима през зимата?
Владимир Тодоров: Летните гуми трябва да се сменят със зимни, защото когато паднат температурите, под пет градуса, материалът, от който са изработени зимните гуми е съвсем различен от материала, от който са летните гуми. Каучукът е съвсем друг вид. Ако ние използваме летни гуми при едни ниски температури каучукът се втърдява. Той не може да прави добро сцепление и стават още по-хлъзгави. Освен това протекторите са с различна шарка. При зимните гуми те са така направени, че когато има сняг и дъжд сцеплението да е по-добро. Никакъв компромис не трябва да се прави със зимни и летни гуми. Неслучайно са измислили зимните гуми за по-добро сцепление.
Фокус: Автоинструкторите са против увеличаване на практическите часове за кормуване. Какво е Вашето мнение? Това няма ли да увеличи катастрофите?
Владимир Тодоров: Първо да кажем, че автоинструкторите това е професия. Тези, които получават лиценз да развиват такава дейност, не са автоинструкторите, това са учебните центрове. Автоинструкторите са едни наемни работници, които трябва да спазват правилата за движение. Ако някой трябва да изрази становище по този въпрос, това са учебните центрове или автошколите. Автошколите приветстват увеличаването на часовете по кормуване. Аз не знам автоинструкторите в какво качество взимат отношение.
В момента от 31 часа ще се въведат 42 часа. Тези часове ще отидат предимно за шофиране на магистрала, в тъмната част на деня, в силно интензивен трафик. Не е нормално в момента средната скорост, с която карат колите в градски условия, знаем колко може да се развие средна скорост в София, това са едни 15 до 25 километра средна скорост. Този човек взима книжка, той никога не се е качвал на магистрала, никога не е карал вечер, никога не е карал в силно интензивно движение. Изведнъж той се оказва неподготвен и точно последните месеци станаха няколко тежки катастрофи с млади водачи, които са взели току-що книжка, те не са излизали извън града. Това е много важно да се увеличат часовете по кормуване. Това е свързано с контрола, който трябва да се оказва върху реалното даване на часове, защото сивият сектор в бранша, фирмите, които предлагат курсове по 195 лева, това са фирми измамници, които мамят курсистите и ощетяват откъм броя часове. Не им дават часовете, прибират им парите. Вместо 31 часа им дават 10 - 12 часа. Естествено, че за десет часа няма как да станеш и приличен шофьор и просто да се явиш и на изпит и евентуално да го вземеш. Затова трябва да има електронен контрол относно даването на тези часове. Аз съм сигурен, че ще се измисли добра система, която да дава възможност да се контролират часовете по кормуване. Ако искаме да имаме добре обучени хора, трябва да ги обучаваме в реалните условия, а не само в градска среда, където те развиват до 20 километра в час.
Теодора ПАТРОНОВА
© 2019 Всички права запазени. Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации без предварителното съгласие на Информационна агенция "Фокус"!
Всички мнения, оценки и твърдения, изказани в интервютата отразяват лични виждания и „Фокус” не носи отговорност за тях
СВЪРЗАНИ МНЕНИЯ

Владимир Тодоров, БАПК: Таванът на новите обезщетения при катастрофи е 10 млн. лв.
14 Август 2019 | 15:00 | Агенция "Фокус"Председателят на Управителния съвет на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи Владимир Тодоров за катастрофите от началото на година и как да внимаваме на пътя, в интервю за Агенция „Фокус“.
Отвори в нов прозорец

Владимир Тодоров, БАПК: Общинските власти са длъжници по отношение на тази безопасна инфраструктура за пешеходците
6 Март 2019 | 17:30 | Агенция „Фокус“ Председателят на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи Владимир Тодоров в интервю за Агенция „Фокус“ за причините за честите инциденти на пешеходни пътеки.
Отвори в нов прозорец

Владимир Тодоров, БАПК: Трагедията край Своге е предизвестена, Агенция „Пътна инфраструктура“ е била информирана за опасния участък
27 Август 2018 | 15:00 | Радио "Фокус"Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи в интервю за дневния информационен блок на Радио „Фокус“.
Отвори в нов прозорец

Владимир Тодоров, БАПК: На 15 септември една класна стая ще остане празна, защото от началото на годината до сега са загинали 20 деца
13 Септември 2017 | 16:30 | Радио "Фокус", "Добро утро, България"Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи , в интервю за предаването „Добро утро България“ на Радио „Фокус“.
Отвори в нов прозорец